Jak przenieść obsługę biznesu do Internetu?

W ostatnich tygodniach działalność wielu firm stanęła pod znakiem zapytania. Przedsiębiorcy musieli wstrzymać swój biznes, odłożyć na bok plany i inwestycje, a niektórzy nawet pozamykali swoje oddziały i odesłali pracowników do domu. Jedną z niewielu branż, która może pochwalić się w tym trudnym czasie zauważalnym wzrostem jest Internet. Wielu przedsiębiorców upatruje możliwość na wyjście z kryzysu właśnie w działalności online. W tym celu ich biznes musi przejść jednak całkowitą transformację.

Rynek e-commerce to jedna z niewielu branż, na którą obecna sytuacja wpłynęła pozytywnie. Dla wielu firm sprzedaż produktów przez Internet to jedyna możliwość, aby zminimalizować straty spowodowane zamknięciem sklepów stacjonarnych

Pandemia w dobie Internetu

Nie po raz pierwszy mamy do czynienia z pandemią. Poprzednim razem WHO ogłosiło taki stan w 2009 roku, gdy wirus A/H1N1v zakaził setki tysięcy osób. Wtedy jednak władze na kontynencie europejskim wprowadziły jedynie ograniczenia dotyczące importu produktów spożywczych i przemieszczania się podróżnych. Trudno więc porównywać wcześniejsze tego typu sytuacje z obecną, kiedy zamknięte zostały wszystkie miejsca publiczne, bary i restauracje, a także większość sklepów stacjonarnych poza spożywczymi. Właśnie z tego powodu wielu przedsiębiorców zostało z dnia na dzień pozbawionych swojego źródła dochodów. Konsumenci jednak nie przestali być aktywni i wielu z nich zaczęło dokonywać zakupów prze Internet, na większą niż dotąd skalę. Firmy, które zauważyły w tym trendzie szansę na wyjście z kryzysu, już podjęły odpowiednie kroki, aby przenieść swój biznes do sieci. Jest to rozwiązanie nie tylko na czas "paraliżu" wywołanego pandemią COVID-19, ale również z myślą o przyszłym rozwoju firmy.

Przeniesienie biznesu do sieci

Sklep internetowy może w tym momencie otworzyć tak naprawdę każda firma, która realizowała do tej pory sprzedaż stacjonarną. W obecnej sytuacji branża nie ma dużego znaczenia - konsumenci poszukują produktów każdego rodzaju. Największe ograniczenia dotyczą firm oferujących usługi wymagające fizycznego kontaktu z klientem. Pozostali mogą jednak bez większych problemów przekwalifikować się na sprzedaż internetową. Najważniejsza jest szybkość działania. Nie wiadomo jak długo przeciągną się obostrzenia, a każdy kolejny dzień straty może decydować o "być albo nie być" danego przedsiębiorstwa. Uruchomienie sklepu internetowego w krótkim czasie jest jak najbardziej realne. Zazwyczaj samo planowanie takiego przedsięwzięcia jest czasochłonne, dlatego w takim przypadku należy skupić się na najważniejszych funkcjonalnościach, a te dodatkowe wprowadzać wraz z czasem. Najważniejsze w przypadku sklepów online jest spełnianie wymogów prawnych, bezpieczeństwo użytkowania i dostępność wersji na urządzenia mobilne.

Korzyści z prowadzenia sprzedaży online

Przeniesienie działalności do Internetu nie jest wyłącznie rozwiązaniem tymczasowym. Korzyści jakie oferuje sprawiają, że warto potraktować ten krok jako inwestycję i okazję do rozwoju działalności. W ostatnich tygodniach całe społeczeństwo zostało poddane transformacji cyfrowej. Nawet osoby starsze, które do tej pory niechętnie nastawione do zakupów przez Internet przekonały się do nich. Proces, który w normalnej sytuacji trwałby latami, został znacznie skrócony. W podobny sposób powinni postąpić przedsiębiorcy. Aktualnie mogą czuć się do tego zmuszeni, jednak w dłuższej perspektywie odkryją jak wiele korzyści oferuje taka forma działalności. Przykładem jest nasz klient - firma Gasconcept, zajmująca się sprzedażą specjalistycznych urządzeń przemysłowych. Zbudowaliśmy dla niej sklep internetowy i przenieśliśmy sprzedaż do sieci. Przedsiębiorstwo do tej prowadziło działalność lokalną. Platforma sprzedażowa online otworzyła możliwość realizowania zamówień dla konsumentów z całej Polski.

Internet jest dla wielu firm szansą nie tylko na to, aby opanować kryzys i zminimalizować straty. Zmiany, jakie zachodzą w nawykach społeczeństwa będą powodem, dla których sektor e-commerce zanotuje jeszcze wyższy wzrost niż w ostatnich latach. Dzięki temu znaczna część przedsiębiorstw, które przeniosą się w tym momencie do Internetu, będzie mieć szansę utrzymać się na rynku.