Odkąd urządzenia mobilne stały się powszechne do tego stopnia, że duża część osób nie rusza się bez nich z domu, przedsiębiorcy zaczęli upatrywać w tym trendzie szansę na pozyskanie nowych klientów. Tempo wzrostu ruchu sieciowego z urządzeń mobilnych stale wzrasta, dlatego wdrożenie rozwiązań dedykowanych tej licznej grupie użytkowników jest niezwykle ważne

Witryna, która jest nieczytelna na urządzeniu mobilnym może powodować, że firma będzie mieć trudności z utrzymaniem dotychczasowych użytkowników, a także z pozyskaniem nowych odwiedzających.

Wiele firm, które pragną sprostać oczekiwaniom swoich klientów, decyduje się na wersję responsywną swojej strony internetowej. Mało kto jednak wie o istnieniu alternatywnego rozwiązania, jakim jest adaptywny web design.

  • Co warto wiedzieć o stronach adaptywnych?

Strony adaptywne, podobnie jak responsywne, mają za zadanie dopasowywać zawartość witryny do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Różnią się jednak między sobą zastosowaną technologią. W przypadku stron adaptywnych nie jest to jeden układ, który zmienia się dynamicznie niezależnie od rozdzielczości ekranu. Zamiast tego przygotowuje się kilka layoutów, dla różnych wymiarów wyświetlaczy. Design adaptywny pozwala wykrywać rozmiar ekranu podczas ładowania strony i dopasowywać do niego najlepszy wariant. Zazwyczaj przygotowuje się 6 wersji dostosowanych do najpopularniejszych szerokości. Ze względu na konieczność zaprojektowania kilku wersji strony, tworzenie stron adaptywnych wydaje się bardziej pracochłonne niż w przypadku stron responsywnych. Zaletą designu adaptywnego jest jednak łatwość wdrożenia, ponieważ mamy pewność, że dla zaprojektowanych rozmiarów układ będzie pracował dobrze.

  • Jakie korzyści daje design adaptywny?

Adaptywny web design jest często wykorzystywany w momencie modernizowania strony, gdy chcemy dostosować aktualną witrynę do smartfonów i tabletów. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość lepszej kontroli nad projektowaniem i wyglądem strony, która będzie wyświetlona na urządzeniu użytkownika. Liczba layoutów, czyli tzw. viewportów, które zostaną przygotowane zależy wyłącznie od potrzeb klienta. Strony adaptywne pozostawiają dużą swobodę w doborze elementów graficznych oraz układu strony.

  • Strony adaptywne czy responsywne - co wybrać?

Przy wyborze odpowiedniego rozwiązania należy uwzględnić kilka istotnych kwestii. Musimy zastanowić się nad tym, kim są użytkownicy naszej strony, czy ma być ona stworzona od nowa, czy zmodernizowana, a także jaki budżet chcemy przeznaczyć. Naszym klientom doradzamy jednak najczęściej wybór stron responsywnych. Takie rozwiązanie jest bezpieczniejsze, ponieważ daje pewność dobrego działania strony na dowolnym urządzeniu, nawet z niestandardową rozdzielczością.