Intranet to doskonałe narzędzie dla firm, które przyczynia się do ich rozwoju. Ułatwia pracę, zapewnia wygodny dostęp do dokumentów i danych, a także pozwala komunikować się pomiędzy użytkownikami. Firma, która decyduje się na takie rozwiązanie powinna jednak zdawać sobie sprawę, że nie polega ono na zakupie gotowego oprogramowania, instalacji i udostępnienia do użytkowania. Wdrożenie intranetu to proces złożony, który wymaga dużego nakładu pracy.

Dlaczego warto?

Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowej kwestii, czyli dlaczego w ogóle warto wdrożyć intranet. Przedstawiciele wielu firm wciąż twierdzą, że to rozwiązanie optymalne dla dużych korporacji, które posiadają rozbudowaną strukturę organizacyjną, a nie dla mniejszych firm zatrudniających kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu pracowników. Rzeczywiście, jeszcze kilka lat temu, gdy możliwości sieci intranetowych wyglądała inaczej, a firmy stosowały inne narzędzia komunikacyjne, to rozwiązanie nie zawsze było niezbędne. Obecnie jednak trudno wyobrazić sprawne działanie nawet małego przedsiębiorstwa bez intranetu. Pracownicy mogą skarżyć się na brak możliwości dostępu do bazy informacji w jednym miejscu i szybkiego wyszukiwania dokumentów, czy możliwości załatwienia wielu spraw administracyjnych, takich jak złożenie wniosku o urlop jednym kliknięciem W wielu organizacjach takie rozwiązania są na początku dziennym, bez względu czy firma posiada tylko główną siedzibę, czy mnóstwo rozproszonych oddziałów.

Firmy często stają przed wyborem, czy wdrożyć intranet korzystając z własnych zasobów, czy zlecić to zadanie firmie zewnętrznej. Najlepszym rozwiązaniem jest ścisła współpraca, która pozwoli wypracować efekt synergii. Korzystając z usług firmy, która posiada doświadczenie we wdrożeniu intranetu, wyeliminowane zostanie ryzyko błędów przy projektowaniu tak zaawansowanej platformy. Z kolei zaangażowanie klienta pomoże dobrze poznać specyfikę organizacji i usprawni cały proces.

Analiza potrzeb odbiorców

Każdy system powinien zostać zaprojektowany do potrzeb firmy, w której będzie użytkowany. Oznacza to, że jednym z pierwszych kroków do sprawnego wdrożenia intranetu powinno być zbadanie potrzeb odbiorców. Tutaj możliwości jest wiele. Można rozprowadzić wśród pracowników ankiety, zorganizować zebranie lub przeprowadzić indywidualne wywiady. Warto porozmawiać z pracownikami o tym jaki jest ich stosunek do intranetu, czy mieli z nim wcześniej styczność, a jeżeli tak to czy napotkali jakieś trudności. Pozwoli to ustalić w jaki sposób pracownicy postrzegają intranet i jakie są ich oczekiwania wobec niego. To bardzo istotny krok, ponieważ intranet zaprojektowany do potrzeb użytkowników będzie mógł poprawić ich wydajność.

Projektowanie

Wiadomo już, że wdrożenie intranetu wymaga dużego zaangażowania ze strony klienta. My, jako doświadczona Agencja w projektowaniu autorskich systemów intranetowych, oferujemy fachowe doradztwo w wypracowaniu koncepcji. Wiemy, które funkcjonalności są najbardziej pożądane i pozwalają usprawnić codzienną pracę, dlatego nie pozwolimy przeczyć żadnych istotnych kwestii. Posiadając ustaloną z klientem koncepcję przystępujemy do projektowania funkcjonalności systemu, a także jego strony graficznej. Nie zapominamy o tym, że intranet powinien być wygodny i intuicyjny w użytkowaniu. Tworzymy prototyp, który sprawdzamy pod kątem poprawnego działania. Udostępniamy go również klientowi, który może sprawdzić funkcjonalności, układ, architekturę danych i nawigację. Wdrażamy ewentualne poprawki i porządkujemy projekt, dopracowując najdrobniejsze elementy.

Wdrożenie i rozwój

Po przetestowaniu systemu instalujemy go w środowisku klienta. Każda z zaprojektowanych funkcjonalności zostaje dokładnie opisana pod względem technicznym. Etap ten wiąże się ściśle z kolejnymi krokami, jakimi są monitorowanie analizowanie i rozwijanie projektu. Od momentu uruchomienia intranetu należy dbać stale o jego rozwój. Firma, która wdraża tego typu rozwiązanie musi zdawać sobie z tego sprawę. Koniecznym krokiem jest zatem powołanie zespołu redakcyjnego. Będzie on odpowiedzialny za bieżące aktualizacje, a także monitorowanie efektywności. Członkowie takiego zespołu nie muszą posiadać szerokiej wiedzy o technologiach internetowych, ani znać jeżyków programowania. Otrzymują oni odpowiednie uprawnienia, które pozwalają im zarządzać wybranymi funkcjonalnościami.

Dobrze zaprojektowany i sprawnie wdrożony intranet będzie dla firmy narzędziem do zarządzana wiedzą i efektywnej komunikacji. Pracownikom umożliwi z kolei dostęp do informacji i ułatwi porozumiewanie się z innymi użytkownikami. Konsekwencją takiego rozwiązania będzie wzrost wydajności pracy, poprawa komunikacji wewnętrznej i ograniczenie kosztów administracyjnych

Projektując i wdrażając intranet dla firm, oferujemy dostęp do ekspertów doświadczonych w tym zakresie. Nasi klienci mogą korzystać z gotowych, autorskich rozwiązań (m.in. system CMS). Tworzymy profesjonalne narzędzia, które poprawiają efektywność firm, a także ułatwiają codzienną pracę i zarządzanie wiedzą.