Zauważyłeś spadek pozycji twojej witryny w Google? Strona nie wyświetla się na pozycjonowane wcześniej frazy, a ruch organiczny drastycznie zmalał? Być może jest to konsekwencją nałożenia filtra, czyli nałożenia kary od Google za nieprzestrzeganie wytycznych. Zanim wpadniesz w panikę, zgłoś się do nas. W Argonium zdiagnozujemy przyczynę i naprawimy problem. 

Jak rozpoznać, że Google nałożył na Twoją stronę filtr?
Aby zapewnić najwyższą jakość wyników wyszukiwań, Google stale rozwija i wprowadza aktualizacje do algorytmów wyszukiwarki. Działania te mają na celu wyeliminować spam oraz strony, które manipulują wynikami. Nadmierna optymalizacja strony czy niewłaściwy profil linkowania również mogą spowodować nałożenie przez Google filtrów, których zadaniem jest częściowe zapobieganie tego typu sytuacjom. W efekcie takiej procedury, pozycjonowanie na słowa kluczowe zanotuje znaczny spadek oraz zmaleje ruch organiczny na stronie. Stopień w jakim pozycje ulegną spadkowi zależny jest również od tego, jak bardzo zawiniliśmy. Spadek pozycji można zanotować oczywiście również podczas awarii serwera, przeniesienia strony na inną domenę czy zmiany treści na stronie, dlatego ważna jest odpowiednia analiza. Warto również wiedzieć, że Google stosuje dwa rodzaje filtrów - ręczne i algorytmiczne, a każdy z nich wymaga wdrożenia innych działań naprawczych. 

Filtr ręczny
Aby upewnić się, że spadek pozycji oraz mniejsza liczba wyświetleń została spowodowana nałożeniem filtra ręcznego przez Google, a nie innymi czynnikami, najprostszym sposobem jest zalogowanie się do Google Search Console i sprawdzenie powiadomień. Jeżeli znajdziemy tam informację o rozpoczęciu działań ręcznych, będzie to potwierdzeniem nałożenia filtra. Możemy dowiedzieć się również, czy problem dotyczy całej witryny, czy tylko określonych podstron. Dodatkowo, w treści powiadomienia zostanie wskazany powód, za jaki Google nas ukarało. Najczęstszymi "przewinieniami" są nienaturalne linki przychodzące lub wychodzące oraz nadmierna optymalizacja strony. 
Podczas wyciągania strony z filtra ręcznego, niezbędnym etapem jest wprowadzenie zmian zgodnie z wytycznymi Google. Jeśli kara została nałożona za nienaturalne linki prowadzące do naszej witryny, należy je przeanalizować, a następnie wybrać te, które mogły spowodować nałożenie filtra. Następnie należy zwrócić się z prośbą do właścicieli stron, na których zostały zamieszczone odnośniki z prośba o ich usunięcie. Jeśli nie uda nam się usunąć wszystkich niechcianych linków, przydatne będzie narzędzie Disavow Links, z pomocą którego można się ich zrzec. Filtr może zostać nałożony również za linki wychodzące. W tym przypadku również musimy je dokładnie przeanalizować, zwracając uwagę, aby wszystkie linki reklamowe posiadały atrybut no-follow. Jeśli natomiast zostaliśmy ukarani za nadmierną optymalizację, należy sprawdzić stronę zwłaszcza pod kątem keyword stuffing, czyli upychania słów kluczowych w sztuczny sposób. 
W kolejnym etapie można poczekać, aż filtr wygaśnie samoistnie. Procedura ta może jednak trwać nawet do kilkunastu miesięcy, a jeśli strona wciąż nie spełni wymagań, filtr ulegnie odnowieniu. Aby przyspieszyć ten proces konieczne jest napisanie prośby o ponowne rozpatrzenie witryny. Musi zostać w niej zawarta informacja o tym, w jaki sposób witryna naruszyła wytyczne oraz jakie działania zostały podjęte w celu wprowadzenia zmian. Odpowiedź otrzymamy w ciągu 7-30 dni. Jeżeli będzie pozytywna, po około 7 dniach zauważymy pierwsze efekty związane ze zdjęciem filtra. 

Filtr algorytmiczny
Ten rodzaj kary jest nakładany w sposób automatyczny. Jeśli w powiadomieniach nie ma informacji o podjętych działaniach ręcznych, a statystyki i pozycje twojej strony spadły bez przyczyn związanych z awarią strony, możesz mieć do czynienia właśnie z tym rodzajem filtra. W tym przypadku nie można cofnąć filtra poprzez wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie witryny. W pierwszej kolejności należy zebrać historię działań, które zostały podjęte w ostatnim czasie zarówno na samej stronie jak i poza nią. Pomoże to w zdiagnozowaniu przyczyny i podjęciu działań naprawczych. Następnie, po wprowadzeniu zmian należy zaczekać na ich indeksację. 

Panda
Panda to algorytm wprowadzony w 2011 roku, którego celem jest obniżenie pozycji stron o niskiej jakości treści. Ocenia on przede wszystkim unikalność, czyli czy content zamieszczony na stronie jest oryginalny i nieskopiowany z innych witryn oraz czy teksty na różnych podstronach w ramach tego samego serwisu nie duplikują się. Ważna jest również ilość treści. Google znacznie bardziej faworyzuje strony z rozbudowaną treścią. Im dłuższe opisy i artykuły, tym większa szansa na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Oprócz ilości ważna jest również jakość. Panda sprawdza treści także pod kątem ich wartości merytorycznej oraz czy teksty nie są sztucznie nasycone przez słowa kluczowe. W tym przypadku działania naprawcze powinny polegać przede wszystkim na opracowaniu nowej, wartościowej i unikalnej treści. 

Pingwin
Algorytm działa od 2012 i ma za zadanie obniżyć pozycję witryn, do których prowadzi duża liczba linków pozyskanych w sposób niezgodny z wytycznymi. Najczęstszym powodem jest szybki przyrost dużej liczby linków, co utożsamiane jest ze spamem. Bardzo istotna jest również jakość samych odnośników. Oceniane jest źródło pozyskania oraz sam sposób - jeżeli ciągle posługujemy się tą samą metodą, Google może ocenić to w negatywny sposób. Podjęcie kroków, które mają na celu cofnięcie filtra wymaga usunięcia odnośników uznanych jako spam oraz poprawienia profilu linków. 

Jeśli zaobserwowałeś spadek pozycji twojej strony i chciałbyś uzyskać pomoc - skontaktuj się z nami. Wyciąganie strony z filtra nie jest łatwą procedurą i często wymaga odpowiedniej wiedzy oraz narzędzi do analizy. Aby całe działanie zakończyło się powodzeniem, warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. W Argonium wykonamy kompleksowy audyt SEO, zdiagnozujemy przyczynę oraz podejmiemy odpowiednie kroki, które spełnią wytyczne Google oraz przyniosą widoczną poprawę.