Jak efektywnie wykorzystać marketing rekomendacji?
marketing internetowy

Jak efektywnie wykorzystać marketing rekomendacji?

Rekomendacja znajomego, członka rodziny czy nawet całkowicie obcej osoby wypowiadającej się na forum internetowym pewnie nieraz wpłynęła na Twoją decyzję dotyczącą zakupu danego produktu lub skorzystania z konkretnej usługi. Możesz zadać sobie zatem pytanie, co wzbudza u Ciebie większe zaufanie - reklama zrealizowana przez producenta (zatrudnioną przez niego osobę lub agencję marketingową) czy opinia bezstronnej osoby mającej styczność z daną marką. Doceniając wpływ pozytywnych rekomendacji na odbiorców komunikatu, w agencji interaktywnej Argonium zajmujemy się marketingiem rekomendacji. Co właściwie kryje się za tym pojęciem i jak skutecznie wykorzystać marketing polecający w praktyce?

Czym właściwie jest marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji (zamiennie nazywany marketingiem polecającym) polega na zachęcaniu konsumentów do wyrażenia opinii na temat swoich doświadczeń z daną firmą czy z zakupionymi produktami należącymi do określonej marki. Pochlebne oceny i komentarze użytkowników Internetu często zaważają o zainteresowaniu nowego klienta daną firmą. W przeciwieństwie do negatywnych opinii, wiele osób nie dzieli się swoim zadowoleniem i pozytywną recenzją, pozostawiając ja wyłącznie dla siebie. Marketing rekomendacji wykorzystywany jest właśnie w tym celu, aby zachęcić tę grupę klientów do ocenienia kupowanych towarów lub standardów świadczonych przez daną firmę usług. Opiera się on na samych etycznych działaniach, ponieważ opinie pisane są przez "prawdziwe" osoby - jedynie zmotywowane do zabrania głosu lub wystawienia oceny (zazwyczaj w postaci ilości gwiazdek). Zdarza się oczywiście, że konsumenci z własnej inicjatywy dzielą się z bliskimi lub nawet z innymi użytkownikami Internetu swoimi pozytywnymi doświadczeniami związanymi z użytkowaniem danego produktu czy współpracą z konkretną firmą. Jeśli jednak nie dzieje się to w ogóle lub bardzo rzadko, można wdrożyć opracowaną w ramach marketingu rekomendacji strategię zachęcającą klientów do swobodnej wypowiedzi. Rozwiązanie to niesie obopólne korzyści - zarówno dla konsumentów, jak i właścicieli firm.

Jakie korzyści niesie za sobą marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji niesie liczne korzyści nie tylko dla biznesów, ale również dla wszystkich użytkowników Internetu zainteresowanych danym tematem, produktem czy firmą. Dzięki opiniom otrzymanym w ramach przeprowadzanej strategii marketingowej, konsument uzyskuje dostęp do ogromnej bazy wiedzy na temat zalet i wad interesujących go usług, towarów oraz marek. Zgromadzone opinie mogą mu pomóc w podjęciu decyzji o zakupie danego produktu, która bardzo często nie jest łatwa ze względu na przesyt rynku towarami pochodzącymi od różnych producentów. W komentarzach znajdujących się na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy na forach internetowych użytkownicy bardzo często nie tylko wymieniają się opiniami, ale też dyskutują na ich temat i udzielają sobie nawzajem odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Marketing rekomendacyjny pozwala klientom na upewnienie się co do trafności podjętej decyzji i ewentualne odradzenie niewłaściwego wyboru.

Wykorzystujące marketing polecający biznesy stają się bardziej widoczne w Internecie, dzięki czemu potencjalni klienci mają szansę się o nich dowiedzieć. Pozytywne opinie mogą skłonić ich do pozostania na danej stronie internetowej na dłużej i dokonania w danym sklepie on-line zakupów lub skorzystania z usług konkretnej firmy. Skuteczny marketing polecający przedkłada się zatem na zyski, które są uzyskiwane niskim kosztem, ponieważ to sami konsumenci dzielą się swoimi szczerymi opiniami. Oczywiście nie wolno zapominać o tym, że do otrzymania pozytywnych rekomendacji nie wystarczą wyłącznie działania zrealizowane w ramach świetnie opracowanej strategii marketingu polecającego. Podstawą dla możliwości jej wdrożenia są: świadczenie najwyższych standardów usług, profesjonalna obsługa klienta, terminowość i atrakcyjna oferta. W innym przypadku właściciel firmy musi się liczyć również z całkowicie uzasadnionymi komentarzami o negatywnym przekazie. Opinie niezadowolonych konsumentów stanowią nieodłączony element działalności większości biznesów, jednakże ważne są pojawiająca się ich ilość, ich słuszność oraz konkretny powód niezadowolenia klienta. Użytkownicy Internetu najchętniej z własnej inicjatywy dzielą się negatywnymi ocenami, jak również to właśnie je najbardziej szczegółowo czytają przed skorzystaniem z usług danej firmy.

Jak efektywnie wykorzystać marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji wykorzystuje się do zwiększenia widoczności biznesu w sieci, przyciągnięcia lojalnego grona nowych klientów i osiągnięcia lepszych efektów sprzedażowych. Można to zrobić poprzez wdrożenie różnych strategii opierających się między innymi na:

  • wykorzystaniu mediów społecznościowych, które polega na skupianiu grupy docelowej w jednym miejscu, np. na fanpage'ach czy grupach tematycznych, umożliwiając im swobodne wypowiadanie się;
  • współpracy z influencerami, którymi poleceniami sugeruje się spora grupa osób;
  • wdrożeniu systemu oceny zakupów, dzięki któremu klienci chętniej wyrażą swoją opinię (np. poprzez danie zgodnej z ich stopniem zadowolenia ilości gwiazdek wraz z uzasadnieniem tej oceny);
  • wykorzystaniu mailingu, czyli automatycznie generowanych wiadomości e-mailowych zawierających podziękowania za skorzystanie z usług firmy. Treść takiego e-maila można wzbogacić o zachętę dotyczącą podzielenia się swoją opinią z innymi użytkownikami. Wypowiedź ta powinna zostać bardzo przemyślanie skonstruowana, ponieważ konsumenci są wyczuleni na komunikat sugerujący przymus;
  • nagradzaniu, które może przybrać postać udzielonego rabatu czy otrzymania gratisu w zamian za rekomendację.

Wdrożenie systemu rekomendacyjnego

W ramach marketingu polecającego można również wykorzystać system rekomendacyjny polegający przede wszystkim na automatycznie generowanych poleceniach oferowanych przez sam dany sklep internetowy. W praktyce może to przybrać postać ukazania się produktów wybranych przez innych klientów, którzy kupili to samo co my - po włożeniu danego towaru do koszyka lub po jego zakupie. Systemy rekomendacyjne są oparte na najnowszych technologiach i z reguły wykorzystują ciasteczka, aby móc polecić dany produkt osobie, której może się on spodobać. Systemy rekomendacyjne mogą bazować na różnych mechanizmach, np. na analizie dokonanych zakupów i wskazania danemu klientowi spersonalizowanego zestawu produktów mogących potencjalnie go zainteresować. Systemy rekomendacyjne wykorzystuje wiele biznesów e-commerce, wdrażając je przy pomocy gotowej do zainstalowania wtyczki.



Omawiane rozwiązanie realizowane jest niskim kosztem, a może płynąć z niego mnóstwo korzyści. Część klientów chętnie skorzysta z odpowiednio dobranych rekomendacji, nie chcąc tracić czasu na długie poszukiwania interesujących ich produktów. Wdrożony system rekomendacyjny niesie zatem korzyści obu stronom - właścicielom firm zwiększającym w ich sklepach internetowych sprzedaż oraz konsumentom zainteresowanych szybkimi zakupami.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Jak efektywnie wykorzystać marketing rekomendacji?
4.3/5 na podstawie 137 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Co to jest logo?
W tym artykule przybliżymy definicję logo, jego znaczenie w budowaniu marki oraz kluczowe elementy, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania.
W tym artykule przybliżymy definicję logo, jego znaczenie w budowaniu marki oraz kluczowe elementy, które należy wziąć pod uwagę podczas projektowania.
02
Co to jest WebDesign?
Webdesign to proces tworzenia stron internetowych, który obejmuje zarówno aspekty wizualne, jak i funkcjonalność.
Webdesign to proces tworzenia stron internetowych, który obejmuje zarówno aspekty wizualne, jak i funkcjonalność.
03
Co to jest rebranding?
Rebranding marki to proces zmiany wizerunku, nazwy, logo, strategii marketingowej lub innych elementów związanych z identyfikacją marki w celu odświeżenia, ulepszenia lub dostosowania jej do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów, rynku lub celów firmy. Jest to strategiczne podejście, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności marki, poprawę percepcji klientów, zwiększenie konkurencyjności i przyspieszenie wzrostu.
Rebranding marki to proces zmiany wizerunku, nazwy, logo, strategii marketingowej lub innych elementów związanych z identyfikacją marki w celu odświeżenia, ulepszenia lub dostosowania jej do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów, rynku lub celów firmy. Jest to strategiczne podejście, które ma na celu zwiększenie atrakcyjności marki, poprawę percepcji klientów, zwiększenie konkurencyjności i przyspieszenie wzrostu.
04
Co to jest agencja interaktywna?
Z usług agencji interaktywnych korzysta coraz więcej firm. Nic dziwnego - od kiedy korzystanie z Internetu przybrało wymiar globalny to właśnie w nim zaczęła toczyć się większa część naszego życia.
Z usług agencji interaktywnych korzysta coraz więcej firm. Nic dziwnego - od kiedy korzystanie z Internetu przybrało wymiar globalny to właśnie w nim zaczęła toczyć się większa część naszego życia.
05
Co to jest aplikacja b2b
Aplikacja B2B (Business-to-Business) to aplikacja komputerowa lub mobilna, która jest przeznaczona do użytku między firmami.
Aplikacja B2B (Business-to-Business) to aplikacja komputerowa lub mobilna, która jest przeznaczona do użytku między firmami.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres działań - strona www. Siedlisko Janczar to kompleks wypoczynkowo-rekreacyjny, w którym można odpocząć od zgiełku miasta i codziennych obowiązków. Siedlisko janczar jest przyjazne dla osób, które poszukują wytchnienia od szybkiego tempa życia, jak również dla osób ceniących aktywny wypoczynek. W...

Zakres dziłań - treści na strony www. Bispol to rodzinna firma, która od 1993 roku produkuje na nowoczesnych liniach produkcyjnych świece zapachowe i bezzapachowe, podgrzewacze, dyfuzory i woski zapachowe, wkłady oraz znicze dystrybuując je na terenie całej Europy.

Zakres działań - strona internetowa. ID Point to dystrybutor włoskich mebli i dodatków, dzięki którym aranżowane wnętrza zyskają na luksusowym, a zarazem nowoczesnym charakterze. Architekci pracujący w firmie Id Point pomagają klientom tworzyć koncepcje aranżacyjne poszczególnych wnętrz, do których następnie dobierają...

Zakres działań: hosting strony www. Van Pur to jedna z największych spółek piwowarskich w Polsce, która w swojej działalności skupia się na budowaniu i wzmacnianiu wizerunku marek regionalnych browarów oraz produkcji oryginalnych opakowań, czyli etykiet dla piw.

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Realizacja sklepu internetowego z meblami - Italia Style
Italia style
Sklepy online
Lwowski Baciar
Strony www
Realizacja strony www dla developera Kenomi
Kenomi Deweloper
Strony www
Strona www dla producenta urządzeń pakujących
LS Tech
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium