Archetypy marki - co warto wiedzieć?
marketing internetowy

Archetypy marki - co warto wiedzieć?

Markę coraz częściej traktuje się jako osobowość zbliżoną do charakteru człowieka, dzięki czemu odbiorcy mogą łatwiej się z nią utożsamiać, zgadzać z jej wartościami i wyrażać podobny stosunek do rzeczywistości. Ta antropomorfizacja firm okazuje się przydatna nie tylko w odniesieniu do nawiązania relacji marki z odbiorcą, ale też w obieraniu kierunku kampanii reklamowej i strategii marketingowej oraz przy budowie brandingu biznesu. Wymienione kwestie są niezwykle ważne dla efektów sprzedażowych i kreowania spójnego wizerunku marki, w czym może Twojej firmie pomóc agencja interaktywna Argonium. Jeśli jednak wolisz zająć się tym samodzielnie, podpowiadamy, czym jest archetyp marki i dlaczego warto się nim posługiwać.

Archetypy marki - czym są i skąd się wywodzą?

Archetypy we współczesnym marketingu możemy definiować w zasadzie identycznie jak te wykorzystywane w XX-wiecznej psychologii przez Carla Gustava Junga. Ta jungowska koncepcja została wykorzystana względem firm przez Carol S. Pearson i Margaret Mark. Archetypy to pewne uniwersalne wzorce osobowości, postaw, zachowań i skojarzeń, które wynikają z legend oraz mitów - są ogólnie zakorzenione w kulturze. W odniesieniu do firm można zatem określić je jako typy osobowości, których wszystkie działania motywowane są odmiennymi pragnieniami. Do głównych ich motywatorów należą: niezależność, przynależność, władza i stabilność.

Jak prawidłowo przypisać marce archetyp?

Aby móc właściwie określić archetyp marki, najpierw powinno się z nimi wszystkimi zapoznać. Archetyp marki ukazuje jej wartości, cechy charakteru, postawy, cele oraz obawy, z którymi identyfikują się konsumenci. Dlatego też przede wszystkim należy ustalić, kim jest nasza grupa docelowa. Inna osobowość przemówi do różnych grup odbiorców, których cechują różnorodne postawy wobec otaczającego świata, siebie samych oraz innych ludzi. W skład 12 archetypów marki wchodzą: Mędrzec, Kochanek, Czarodziej/Magik, Błazen/Głupiec, Towarzysz, Buntownik, Twórca, Niewinny/Uczciwy, Opiekun, Władca, Odkrywca oraz Bohater. Jeśli zastanawiasz się nad tym, którym typem osobowości jest Twoja marka, zapoznaj się z nimi bliżej lub skorzystaj z usług agencji interaktywnej Argonium wykorzystującej archetyp przy budowie identyfikacji wizualnej firm.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Archetypy marki - co warto wiedzieć?
4.7/5 na podstawie 133 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Słownik terminów w Google Ads
Co oznaczają skróty Google Ads? , jak np. "Nasze CPC jest niższe niż u konkurencji" czy "Zauważyliśmy znaczny wzrost w CTR". Oto wyjaśnienie tych terminów:
Co oznaczają skróty Google Ads? , jak np.
02
Co to jest https
HTTPS to skrótowiec od "Hypertext Transfer Protocol Secure", czyli bezpiecznego protokołu transferu danych w sieci. Jest to zabezpieczona wersja standardowego protokołu HTTP, który jest używany do przesyłania danych między przeglądarką internetową użytkownika a stroną internetową.
HTTPS to skrótowiec od
03
Audyt SEO
Co to jest audyt SEO? To szczegółowa analiza Twojej strony www pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.
Co to jest audyt SEO? To szczegółowa analiza Twojej strony www pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.
04
Co to jest Breadcrumbs
Breadcrumbs (tłumaczone jako "okruszki strony www") to element nawigacji na stronach internetowych, który informuje użytkownika o aktualnej lokalizacji na stronie w kontekście hierarchii jej struktury. Jest to rodzaj ścieżki, która przedstawia użytkownikowi ścieżkę, którą podążył, aby dotrzeć do aktualnej strony lub sekcji.
Breadcrumbs (tłumaczone jako
05
Co to jest czat GPT
Chat GPT to temat, o którym ostatnimi czasy głośno wśród użytkowników Internetu. Został on uruchomiony 30 listopada 2022 roku i od tego momentu zyskał ogromną popularność - w ciągu pięciu dni zarejestrowało się na nim ponad milion użytkowników. Internauci wykorzystują go na różne sposoby, kierując do niego różne zapytania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Chat GPT sprawdza się w wielu branżach, jak choćby copywriting, programowanie czy obsługa klienta. Czym dokładniej jest Chat GPT? W jaki sposób można go używać?
Chat GPT to temat, o którym ostatnimi czasy głośno wśród użytkowników Internetu. Został on uruchomiony 30 listopada 2022 roku i od tego momentu zyskał ogromną popularność - w ciągu pięciu dni zarejestrowało się na nim ponad milion użytkowników. Internauci wykorzystują go na różne sposoby, kierując do niego różne zapytania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Chat GPT sprawdza się w wielu branżach, jak choćby copywriting, programowanie czy obsługa klienta. Czym dokładniej jest Chat GPT? W jaki sposób można go używać?
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres działań - strona www. Rad-Pol jest dystrybutorem klasycznych mebli włoskiej produkcji, które wykonane są z wysokogatunkowych materiałów i odznaczają się ponadczasowo pięknym wykończeniem. Firma Rad-Pol, która na rynku meblowym działa od 1986 roku zajmuje się również produkcją eleganckich mebli, jak również...

Zakres działań - strona internetowa. Meble.pl to nowoczesny sklep internetowy, którego asortyment składa się ze stylowych, praktycznych, a zarazem wysokojakościowych mebli oraz wyposażenia wnętrz. W bogatej ofercie sklepu internetowego dostępne są meble, dzięki którym zaaranżujesz swoje wymarzone wnętrze. Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich...

Zakres działań - strona internetowa. ID Point to dystrybutor włoskich mebli i dodatków, dzięki którym aranżowane wnętrza zyskają na luksusowym, a zarazem nowoczesnym charakterze. Architekci pracujący w firmie Id Point pomagają klientom tworzyć koncepcje aranżacyjne poszczególnych wnętrz, do których następnie dobierają...

Zakres działań - hosting, administracja strony www. Z grupą Cellfast współpracujemy od  ponad 6 lat nad utrzymaniem stabilnego i szybkiego hostingu dla serwisu www oraz utrzymanie/ aktualziację strony www.

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Realizacja strony internetowej dystrybutora mebli ID Point
ID Point
Strony www
Realizacja strony www dla firmy przemysłowej STELMET
Stelmet
Strony www
Realizacja strony internetowej dla Maxton Design
Maxton Design
Strony www
Strona produktowa piwa rzemieślniczego
Browar Janczar
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium