Czym jest marketing rekomendacji?
marketing internetowy

Czym jest marketing rekomendacji?

Współcześnie mamy do czynienia z przesytem reklam znajdujących się w Internecie, social mediach czy w telewizji. Z tego powodu duża grupa osób po prostu je ignoruje lub traktuje je jako irytujący spam. W jaki sposób można zatem dotrzeć do grona potencjalnych klientów i zachęcić ich do zakupu proponowanych produktów? Odpowiedzią na to pytanie jest właśnie marketing rekomendacji. Prowadzone od lat badania pokazują, że konsumenci o wiele chętniej korzystają z usług firm lub kupują towary w sklepach internetowych polecanych przez bliskie im osoby. Dzieje się tak, ponieważ opinie znajomych lub rodziny wydają się odbiorcom wiarygodniejsze niż reklamy. Ogólnie pozytywne opinie "prawdziwych" osób (również te na forach internetowych, itp.) wzbudzają duże zaufanie i często wpływają na decyzję zakupu danego produktu.

 

Niestety użytkownicy Internetu o ile chętnie dzielą się negatywnymi doświadczeniami i niezadowoleniem z usług danej firmy lub użytkowania konkretnego produktu, to zwykle pozytywne opinie i rekomendacje pozostawiają wyłącznie dla siebie. Dlatego właśnie powstał w pełni etyczny i skuteczny marketing rekomendacyjny, który służy motywowaniu konsumentów do dzielenia się swoimi wrażeniami z zakupów czy korzystania z usług danej firmy. Czym właściwie jest i na czym polega marketing rekomendacji? Jakie korzyści przynosi markom?

Marketing rekomendacji - czym jest?

Marketing rekomendacji jest inaczej nazywany marketingiem polecającym, ponieważ opiera się na prawdziwych opiniach zadowolonych klientów. Najprościej rzecz ujmując, marketing rekomendacji możemy traktować jako wszelkie działania mające na celu skłonienie konsumentów do podzielenia się swoimi doświadczeniami z zakupów w danym sklepie czy korzystania z usług konkretnej firmy. Należy oczywiście pamiętać, że opinie te pochodzą od "prawdziwych" osób mogących mieć różne wrażenia dotyczące interesujących nas produktów lub współpracy z daną firmą. Podstawą dla możliwości uzyskania pozytywnych rekomendacji od klientów jest zatem dbanie o najwyższe standardy oferowanych usług, na które mogą się między innymi składać: profesjonalna i życzliwa obsługa klientów, terminowy czas realizacji zamówień, świetny i zróżnicowany asortyment, precyzyjnie określone zasady współpracy oraz korzystne ceny w stosunku do jakości oferowanych towarów. Na marketing rekomendacji mogą składać się różne działania realizowane na przykład poprzez social media czy mailing. Doświadczeni pracownicy agencji Argonium bardzo chętnie podpowiedzą Ci różne możliwości i jednocześnie podejmą się ich wdrożenia.

Jakie są rodzaje rekomendacji klientów?

Opinie zadowolonych klientów stanowią świetne narzędzie marketingowe służące do pozyskiwania nowych. Z doświadczenia jednak wiemy, że usatysfakcjonowani konsumenci bardzo rzadko sami z siebie dzielą się swoimi wrażeniami w Internecie. O wiele częściej robią to rozczarowani klienci posiadający w ich mniemaniu, jak również całkowicie uzasadnione, negatywne doświadczenia ze współpracy z daną firmą. Dlatego też coraz więcej sklepów internetowych oraz firm świadczących inny zakres usług wykorzystuje marketing rekomendacji mający na celu zachęcenie klientów do oceny poziomu obsługi i podzielenia się swoimi wrażeniami. Możemy zatem wyróżnić dwa rodzaje poleceń klientów uzyskanych spontanicznie (czyli bez udziału pracowników danej firmy) lub dzięki podjętym działaniom w tym kierunku:
- spontaniczna rekomendacja klienta - ten rodzaj pozytywnej opinii pochodzi od samego konsumenta, który spontanicznie i z własnej inicjatywy poleca w swoim bliskim otoczeniu lub w Internecie daną firmę bądź produkty cenionej przez niego marki. Ten typ rekomendacji jest najskuteczniejszy i najbardziej wiarygodny, ponieważ pochodzi z całkowicie szczerych intencji oraz autentycznego zadowolenia.
- rekomendacja pozyskana - ten rodzaj opinii klientów również jest jak najbardziej autentyczny i wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Ten typ polecenia nie pochodzi jednak z własnej inicjatywy konsumenta, a został uzyskany w wyniku podjętych działań realizowanych w ramach marketingu rekomendacji. Rekomendacje pozyskane są wiarygodne i miarodajne, ponieważ zachęceni do tego klienci dzielą się swoimi rzeczywistymi doświadczeniami z zakupów w danym sklepie lub korzystania z usług konkretnej firmy.

Marketing rekomendacji - jak można pozyskać opinie klientów?

Działania podejmowane przez agencję interaktywną w ramach marketingu rekomendacji mogą być realizowane różnymi kanałami, np. przy wykorzystaniu siły mediów społecznościowych czy przekazu ustnego. Przykładem strategii przeprowadzanej w celu zmotywowania konsumentów do dzielenia się opiniami na temat firmy jest założenie jej fanpage'u (albo grupy tematycznej na Facebooku) i inicjowanie przy jej wykorzystaniu dyskusji na temat danych produktów lub usług. Często praktykowanym przez sklepy internetowe rozwiązaniem jest wprowadzenie systemu ocen zakupów. Dzięki niemu klienci, którzy nie zrobiliby tego z własnej inicjatywy, zdecydują się na podzielenie swoimi pozytywnymi wrażeniami. Kolejną możliwością jest wykorzystywanie mailingu polegającego na wysyłaniu do klientów wiadomości e-mailowych z podziękowaniami za zakupy (albo skorzystanie z usług) oraz zachętą do wyrażenia opinii na ich temat.

Jeśli jesteś zainteresowany wykorzystaniem marketingu polecającego w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej marki, nie musisz samodzielnie zajmować się opracowywaniem strategii i jej realizacją. Specjaliści pracujący w agencji interaktywnej Argonium mogą podjąć się wdrożenia omawianych w powyższym artykule działań, korzystając jedynie z etycznych i skutecznych rozwiązań.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Czym jest marketing rekomendacji?
4.5/5 na podstawie 135 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Co to jest logo ?
Logo to graficzny znak, symbol lub znak firmowy, który reprezentuje daną firmę, markę, organizację, produkt lub usługę. Jest to graficzny element identyfikacyjny, który ma za zadanie wizualnie identyfikować i odróżniać daną jednostkę od innych. Logo jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej i pomaga budować rozpoznawalność marki.
Logo to graficzny znak, symbol lub znak firmowy, który reprezentuje daną firmę, markę, organizację, produkt lub usługę. Jest to graficzny element identyfikacyjny, który ma za zadanie wizualnie identyfikować i odróżniać daną jednostkę od innych. Logo jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej i pomaga budować rozpoznawalność marki.
02
Filtry google
Pozycja twojej strony spadła w wynikach wyszukiwania, a ruch organiczny zmniejszył się nieoczekiwanie? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google obciążyło Cię karą za niestosowanie się do zasad wyszukiwarki Google. Dla nas nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. W Argonium sprawdzimy, czy na twoją stronę został nałożony filtr, a jeśli tak się stało to znajdziemy przyczynę i ją usuniemy.
Pozycja twojej strony spadła w wynikach wyszukiwania, a ruch organiczny zmniejszył się nieoczekiwanie? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google obciążyło Cię karą za niestosowanie się do zasad wyszukiwarki Google. Dla nas nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. W Argonium sprawdzimy, czy na twoją stronę został nałożony filtr, a jeśli tak się stało to znajdziemy przyczynę i ją usuniemy.
03
Co to jest konwersja w sklepie internetowym ?
W kontekście sklepu internetowego konwersja odnosi się do procesu przekształcania odwiedzających stronę internetową sklepu w klientów dokonujących zakupów. Mierzy się ją poprzez wskaźnik konwersji, który określa procentową liczbę odwiedzających, którzy dokonują zamówienia lub podejmują inne pożądane działania, takie jak zapisanie się do newslettera czy dodanie produktu do koszyka.
W kontekście sklepu internetowego konwersja odnosi się do procesu przekształcania odwiedzających stronę internetową sklepu w klientów dokonujących zakupów. Mierzy się ją poprzez wskaźnik konwersji, który określa procentową liczbę odwiedzających, którzy dokonują zamówienia lub podejmują inne pożądane działania, takie jak zapisanie się do newslettera czy dodanie produktu do koszyka.
04
Co to jest strategia pozycjonowania SEO
Strategia pozycjonowania SEO (Search Engine Optimization) to plan działania mający na celu zwiększenie widoczności i pozycji strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarek, takich jak Google, Bing.
Strategia pozycjonowania SEO (Search Engine Optimization) to plan działania mający na celu zwiększenie widoczności i pozycji strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarek, takich jak Google, Bing.
05
Co to jest responsywność stron www?
Responsywność strony internetowej jest niezbędna, ponieważ coraz więcej osób korzysta z Internetu na różnych urządzeniach, także mobilnych.
Responsywność strony internetowej jest niezbędna, ponieważ coraz więcej osób korzysta z Internetu na różnych urządzeniach, także mobilnych.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Współpraca z Kancelarią Notarialną Aleksandra Jurczak umożliwiła modernizację strony www, jak również dostosowane do indywidualnych potrzeb kancelarii hostingu witryny internetowej. Kancelaria Notarialna Aleksandra Jurczak specjalizuje się w usługach z zakresu czynności notarialnych.

Zakres działań - sklep internetowy. Zagano to firma zajmująca się projektowaniem oraz produkcją wysokogatunkowej odzieży kąpielowej i sportowej o nowoczesnym designie i świetnych walorach użytkowych. Kolekcje strojów kąpielowych Zagano idealnie sprawdzą się u osób aktywnych, które podczas pływania i uprawiania sportu cenią sobie wysoką...

Zakres dziłań - treści na strony www. Bispol to rodzinna firma, która od 1993 roku produkuje na nowoczesnych liniach produkcyjnych świece zapachowe i bezzapachowe, podgrzewacze, dyfuzory i woski zapachowe, wkłady oraz znicze dystrybuując je na terenie całej Europy.

Zakres działań: hosting strony www. Chema-Elektromet to firma farmaceutyczna, która od ponad 60 lat produkuje produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, które są przeznaczone przede wszystkim dla dermatologów i stomatologów. W swojej pracy Chema-Elektromet wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym ciągle...

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Strona www dla producenta tonerów - DMD Tonery Rzeszów
DMD Tonery
Strony www
Realizacja aplikacji edukacyjnej Miasto Zawodów
Miasto zawodów
Strony www
Realizacja strony www medycznej - Hyper Pulse Imeso
A.L.T Hyper Pulse
Strony www
Whiteberg
Strony www
Bendiks Rzeszów - nowa strona internetowa
Bendiks Rzeszów
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium