Marketing rekomendacji, czym różni się od marketingu szeptanego?
marketing internetowy

Marketing rekomendacji, czym różni się od marketingu szeptanego?

Oceny i opinie znajdujące się w Internecie wpływają znacząco na decyzję wielu internautów dotyczącą zakupu danego produktu lub skorzystania z konkretnych usług. Jak wskazują najnowsze badania, liczni konsumenci wierzą im o wiele bardziej niż reklamom tradycyjnym ze względu na bezstronność użytkowników Internetu i utożsamianie ich z "prawdziwymi" osobami mającymi do czynienia z danymi produktami lub firmami. Niestety, o ile rozgoryczeni i niezadowoleni klienci są chętni do dzielenia się swoimi negatywnymi doświadczeniami w celu wyżalenia się, wyładowania frustracji czy pragnienia otrzymania wyrazów współczucia, o tyle usatysfakcjonowane osoby najczęściej pozostawiają swoje odczucia i doświadczenia wyłącznie dla siebie.

 

Pozytywne rekomendacje mogą skutecznie zaciekawić danym produktem, usługą czy też marką duże grono potencjalnych klientów lub utwierdzić w podjętej już decyzji osoby interesujące się danym tematem. Jeśli internauci nie dzielą się nimi z własnej inicjatywy, pochlebne opinie można uzyskać w wyniku podjętych różnych działań przeprowadzanych w ramach marketingu rekomendacji, który niekiedy błędnie jest utożsamiany z marketingiem szeptanym. Na czym polegają obie te strategie i czym się od siebie różnią?

Na czym polega marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji, nazywany również marketingiem rekomendacyjnym i marketingiem polecającym, polega na motywowaniu konsumentów do podzielenia się swoją oceną i opinią po dokonanych zakupach lub skorzystaniu z usług danej firmy. Wszystkie te komentarze wychodzą spod pióra klientów mających rzeczywistą styczność z firmą (produktem, usługą, itp.), którzy są jedynie zachęcani do ich napisania poprzez różnego rodzaju narzędzia marketingowe.

W agencji interaktywnej Argonium specjalizujemy się w profesjonalnym marketingu rekomendacji, stosując do tego celu wyłącznie etyczne działania. Mogą to być między innymi:

  • wprowadzenie automatycznie generowanych e-maili wysyłanych do klientów po dokonaniu zakupów lub skorzystaniu z usług danej firmy, które zawierają krótkie podziękowania i uprzejmą prośbę dotyczącą podzielenia się swoją opinią,
  • tworzenie fanpage'ów czy grup tematycznych zrzeszających członków grupy docelowej firmy (jak również zachęcanie do dyskusji oraz jej rozpoczynanie),
  • zastosowanie w sklepie on-line systemu dedykowanego ocenie zakupów, np. poprzez wykorzystanie gwiazdek odpowiadających swą ilością pięciostopniowej skali ocen;
  • wprowadzenie promocji, rabatu czy gratisu dla osób, które podzieliły się swoją opinią na stronie sklepu internetowego.

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany, nazywany także buzz marketingiem, jest współcześnie chętnie wykorzystywanym narzędziem promowania biznesu w Internecie polegającym na zachęcaniu klientów (zarówno potencjalnych, jak i tych mających już styczność z daną firmą) do publikowania opinii i komentarzy na jej temat. Marketing szeptany może być realizowany za pośrednictwem różnych kanałów, jak np. sklepy internetowe, fora internetowe, portale branżowe czy media społecznościowe, czym zajmujemy się między innymi w agencji interaktywnej Argonium. Piszemy wyłącznie pozytywne opinie wyglądające na naturalne lub zadajemy pytania inicjujące dyskusję na określony temat. Podjęte przez nas działania opierają się wyłącznie na etycznych praktykach służących promocji danego biznesu w sieci i kreowania jego pozytywnego wizerunku - nie wypowiadamy się negatywnie o konkurencyjnych firmach i nie atakujemy negatywnych opinii. Publikowane przez nas pozytywne komentarze mają za zadanie stworzyć wartościowy "szum" wokół współpracującej z nami firmy, który zachęci innych użytkowników Internetu do włączenia się do dyskusji.

Czym się różni marketing rekomendacji od marketingu szeptanego?

Marketing rekomendacji i marketing szeptany nie odnoszą się do jednakowego rodzaju podejmowanych działań, mimo że łączy je wspólny cel. Oba te narzędzia współczesnego marketingu bazują na opiniach publikowanych w Internecie na temat danej firmy, produktu czy usługi. Różnią je jednak środki wykorzystywane do realizacji założonego celu, czyli zwiększenia sprzedaży, zbudowania pozytywnego wizerunku marki w sieci i zdobycia grona nowych klientów. W przypadku marketingu rekomendacji autorami wszystkich napisanych opinii są konsumenci rzeczywiście mający wcześniej styczność z danym biznesem, którzy zostali zmotywowani do podzielenia się nimi przy pomocy różnych, w pełni etycznych praktyk (np. wysłania e-maila z prośbą o ocenę). W ramach marketingu szeptanego autorami wypowiedzi mogą być różne osoby - zarówno klienci, jak i zatrudnieni do tego celu pracownicy. Odpowiednio zastosowane oba omawiane narzędzia przynoszą założone rezultaty i są w pełni etyczne.

Jeśli zastanawiasz się nad wykorzystaniem marketingu rekomendacji lub marketingu szeptanego w promocji Twojego biznesu, doświadczeni pracownicy zatrudnieni w agencji interaktywnej Argonium mogą opracować dla Ciebie indywidualną strategię i umiejętnie ją wdrożyć. Przed skorzystaniem z usług danej firmy mnóstwo konsumentów sugeruje się właśnie opiniami, dlatego warto podjąć działania w celu ich uzyskania.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Marketing rekomendacji, czym różni się od marketingu szeptanego?
4.2/5 na podstawie 138 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Co to jest SSL
SSL, czyli Secure Sockets Layer, jest standardową technologią bezpieczeństwa stosowaną w Internecie do zabezpieczania połączeń internetowych oraz ochrony wrażliwych danych przesyłanych między dwoma systemami.
SSL, czyli Secure Sockets Layer, jest standardową technologią bezpieczeństwa stosowaną w Internecie do zabezpieczania połączeń internetowych oraz ochrony wrażliwych danych przesyłanych między dwoma systemami.
02
Co to jest czat GPT
Chat GPT to temat, o którym ostatnimi czasy głośno wśród użytkowników Internetu. Został on uruchomiony 30 listopada 2022 roku i od tego momentu zyskał ogromną popularność - w ciągu pięciu dni zarejestrowało się na nim ponad milion użytkowników. Internauci wykorzystują go na różne sposoby, kierując do niego różne zapytania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Chat GPT sprawdza się w wielu branżach, jak choćby copywriting, programowanie czy obsługa klienta. Czym dokładniej jest Chat GPT? W jaki sposób można go używać?
Chat GPT to temat, o którym ostatnimi czasy głośno wśród użytkowników Internetu. Został on uruchomiony 30 listopada 2022 roku i od tego momentu zyskał ogromną popularność - w ciągu pięciu dni zarejestrowało się na nim ponad milion użytkowników. Internauci wykorzystują go na różne sposoby, kierując do niego różne zapytania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Chat GPT sprawdza się w wielu branżach, jak choćby copywriting, programowanie czy obsługa klienta. Czym dokładniej jest Chat GPT? W jaki sposób można go używać?
03
Co to jest elektroniczny obieg dokumentów intranet ?
Elektroniczny obieg dokumentów w intranecie to proces zarządzania dokumentami, który odbywa się wewnątrz organizacji za pomocą systemu intranetowego.
Elektroniczny obieg dokumentów w intranecie to proces zarządzania dokumentami, który odbywa się wewnątrz organizacji za pomocą systemu intranetowego.
04
Co to jest GoogleMaps
Google Maps to bezpłatna popularna usługa internetowa i aplikacja mobilna opracowana przez firmę Google. Jest to interaktywna mapa, która umożliwia użytkownikom przeglądanie mapy świata, lokalizowanie miejsc, szukanie tras, sprawdzanie informacji o ruchu drogowym, planowanie podróży i wiele więcej.
Google Maps to bezpłatna popularna usługa internetowa i aplikacja mobilna opracowana przez firmę Google. Jest to interaktywna mapa, która umożliwia użytkownikom przeglądanie mapy świata, lokalizowanie miejsc, szukanie tras, sprawdzanie informacji o ruchu drogowym, planowanie podróży i wiele więcej.
05
Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?
Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce, gdy dwie lub więcej stron na tej samej witrynie konkurują o te same lub bardzo podobne słowa kluczowe.
Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce, gdy dwie lub więcej stron na tej samej witrynie konkurują o te same lub bardzo podobne słowa kluczowe.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres działań - sklep internetowy. Zagano to firma zajmująca się projektowaniem oraz produkcją wysokogatunkowej odzieży kąpielowej i sportowej o nowoczesnym designie i świetnych walorach użytkowych. Kolekcje strojów kąpielowych Zagano idealnie sprawdzą się u osób aktywnych, które podczas pływania i uprawiania sportu cenią sobie wysoką...

Zakres działań: hosting strony www. Tworzywa Sztuczne PZL Mielec to firma specjalizująca się w produkcji części oraz zespołów kompozytowych dla kolejnictwa i motoryzacji, lotnictwa, a także innych wyrobów specjalnych.

Zakres działań: hosting strony www. Chema-Elektromet to firma farmaceutyczna, która od ponad 60 lat produkuje produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, które są przeznaczone przede wszystkim dla dermatologów i stomatologów. W swojej pracy Chema-Elektromet wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym ciągle...

Zakres działań: hosting strony www. Van Pur to jedna z największych spółek piwowarskich w Polsce, która w swojej działalności skupia się na budowaniu i wzmacnianiu wizerunku marek regionalnych browarów oraz produkcji oryginalnych opakowań, czyli etykiet dla piw.

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Realizacja strony internetowej Folwark Center Rzeszów
Folwark Center
Strony www
Strona www dla agencji pośrednictwa pracy
Axamo
Strony www
realizacja sklepu internetowego akcesoria biurowe
Najlepszy toner
Sklepy online
Strona www dla producenta okien
Hensfort
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium