Onkomedica to placówka jednocząca specjalistów z województwa mazowieckiego zajmujących się diagnostyka i leczeniem chorób onkologicznych u osób dorosłych. Dla Centrum Terapii Nowotworów przygotowaliśmy profesjonalną stronę internetową wraz z usługą hostingu, administracji strony www oraz marketingu...
Jak efektywnie wykorzystać marketing rekomendacji?
Rekomendacja znajomego, członka rodziny czy nawet całkowicie obcej osoby wypowiadającej się na forum internetowym pewnie nieraz wpłynęła na Twoją decyzję dotyczącą zakupu danego produktu lub skorzystania z konkretnej usługi. Możesz zadać sobie zatem pytanie, co wzbudza u Ciebie większe zaufanie - reklama zrealizowana przez producenta (zatrudnioną przez niego osobę lub agencję marketingową) czy opinia bezstronnej osoby mającej styczność z daną marką. Doceniając wpływ pozytywnych rekomendacji na odbiorców komunikatu, w agencji interaktywnej Argonium zajmujemy się marketingiem rekomendacji. Co właściwie kryje się za tym pojęciem i jak skutecznie wykorzystać marketing polecający w praktyce?
Czym właściwie jest marketing rekomendacji?
Marketing rekomendacji (zamiennie nazywany marketingiem polecającym) polega na zachęcaniu konsumentów do wyrażenia opinii na temat swoich doświadczeń z daną firmą czy z zakupionymi produktami należącymi do określonej marki. Pochlebne oceny i komentarze użytkowników Internetu często zaważają o zainteresowaniu nowego klienta daną firmą. W przeciwieństwie do negatywnych opinii, wiele osób nie dzieli się swoim zadowoleniem i pozytywną recenzją, pozostawiając ja wyłącznie dla siebie. Marketing rekomendacji wykorzystywany jest właśnie w tym celu, aby zachęcić tę grupę klientów do ocenienia kupowanych towarów lub standardów świadczonych przez daną firmę usług. Opiera się on na samych etycznych działaniach, ponieważ opinie pisane są przez "prawdziwe" osoby - jedynie zmotywowane do zabrania głosu lub wystawienia oceny (zazwyczaj w postaci ilości gwiazdek). Zdarza się oczywiście, że konsumenci z własnej inicjatywy dzielą się z bliskimi lub nawet z innymi użytkownikami Internetu swoimi pozytywnymi doświadczeniami związanymi z użytkowaniem danego produktu czy współpracą z konkretną firmą. Jeśli jednak nie dzieje się to w ogóle lub bardzo rzadko, można wdrożyć opracowaną w ramach marketingu rekomendacji strategię zachęcającą klientów do swobodnej wypowiedzi. Rozwiązanie to niesie obopólne korzyści - zarówno dla konsumentów, jak i właścicieli firm.
Jakie korzyści niesie za sobą marketing rekomendacji?
Marketing rekomendacji niesie liczne korzyści nie tylko dla biznesów, ale również dla wszystkich użytkowników Internetu zainteresowanych danym tematem, produktem czy firmą. Dzięki opiniom otrzymanym w ramach przeprowadzanej strategii marketingowej, konsument uzyskuje dostęp do ogromnej bazy wiedzy na temat zalet i wad interesujących go usług, towarów oraz marek. Zgromadzone opinie mogą mu pomóc w podjęciu decyzji o zakupie danego produktu, która bardzo często nie jest łatwa ze względu na przesyt rynku towarami pochodzącymi od różnych producentów. W komentarzach znajdujących się na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy na forach internetowych użytkownicy bardzo często nie tylko wymieniają się opiniami, ale też dyskutują na ich temat i udzielają sobie nawzajem odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Marketing rekomendacyjny pozwala klientom na upewnienie się co do trafności podjętej decyzji i ewentualne odradzenie niewłaściwego wyboru.
Wykorzystujące marketing polecający biznesy stają się bardziej widoczne w Internecie, dzięki czemu potencjalni klienci mają szansę się o nich dowiedzieć. Pozytywne opinie mogą skłonić ich do pozostania na danej stronie internetowej na dłużej i dokonania w danym sklepie on-line zakupów lub skorzystania z usług konkretnej firmy. Skuteczny marketing polecający przedkłada się zatem na zyski, które są uzyskiwane niskim kosztem, ponieważ to sami konsumenci dzielą się swoimi szczerymi opiniami. Oczywiście nie wolno zapominać o tym, że do otrzymania pozytywnych rekomendacji nie wystarczą wyłącznie działania zrealizowane w ramach świetnie opracowanej strategii marketingu polecającego. Podstawą dla możliwości jej wdrożenia są: świadczenie najwyższych standardów usług, profesjonalna obsługa klienta, terminowość i atrakcyjna oferta. W innym przypadku właściciel firmy musi się liczyć również z całkowicie uzasadnionymi komentarzami o negatywnym przekazie. Opinie niezadowolonych konsumentów stanowią nieodłączony element działalności większości biznesów, jednakże ważne są pojawiająca się ich ilość, ich słuszność oraz konkretny powód niezadowolenia klienta. Użytkownicy Internetu najchętniej z własnej inicjatywy dzielą się negatywnymi ocenami, jak również to właśnie je najbardziej szczegółowo czytają przed skorzystaniem z usług danej firmy.
Jak efektywnie wykorzystać marketing rekomendacji?
Marketing rekomendacji wykorzystuje się do zwiększenia widoczności biznesu w sieci, przyciągnięcia lojalnego grona nowych klientów i osiągnięcia lepszych efektów sprzedażowych. Można to zrobić poprzez wdrożenie różnych strategii opierających się między innymi na:
- wykorzystaniu mediów społecznościowych, które polega na skupianiu grupy docelowej w jednym miejscu, np. na fanpage'ach czy grupach tematycznych, umożliwiając im swobodne wypowiadanie się;
- współpracy z influencerami, którymi poleceniami sugeruje się spora grupa osób;
- wdrożeniu systemu oceny zakupów, dzięki któremu klienci chętniej wyrażą swoją opinię (np. poprzez danie zgodnej z ich stopniem zadowolenia ilości gwiazdek wraz z uzasadnieniem tej oceny);
- wykorzystaniu mailingu, czyli automatycznie generowanych wiadomości e-mailowych zawierających podziękowania za skorzystanie z usług firmy. Treść takiego e-maila można wzbogacić o zachętę dotyczącą podzielenia się swoją opinią z innymi użytkownikami. Wypowiedź ta powinna zostać bardzo przemyślanie skonstruowana, ponieważ konsumenci są wyczuleni na komunikat sugerujący przymus;
- nagradzaniu, które może przybrać postać udzielonego rabatu czy otrzymania gratisu w zamian za rekomendację.
Wdrożenie systemu rekomendacyjnego
W ramach marketingu polecającego można również wykorzystać system rekomendacyjny polegający przede wszystkim na automatycznie generowanych poleceniach oferowanych przez sam dany sklep internetowy. W praktyce może to przybrać postać ukazania się produktów wybranych przez innych klientów, którzy kupili to samo co my - po włożeniu danego towaru do koszyka lub po jego zakupie. Systemy rekomendacyjne są oparte na najnowszych technologiach i z reguły wykorzystują ciasteczka, aby móc polecić dany produkt osobie, której może się on spodobać. Systemy rekomendacyjne mogą bazować na różnych mechanizmach, np. na analizie dokonanych zakupów i wskazania danemu klientowi spersonalizowanego zestawu produktów mogących potencjalnie go zainteresować. Systemy rekomendacyjne wykorzystuje wiele biznesów e-commerce, wdrażając je przy pomocy gotowej do zainstalowania wtyczki.
Omawiane rozwiązanie realizowane jest niskim kosztem, a może płynąć z niego mnóstwo korzyści. Część klientów chętnie skorzysta z odpowiednio dobranych rekomendacji, nie chcąc tracić czasu na długie poszukiwania interesujących ich produktów. Wdrożony system rekomendacyjny niesie zatem korzyści obu stronom - właścicielom firm zwiększającym w ich sklepach internetowych sprzedaż oraz konsumentom zainteresowanych szybkimi zakupami.