Na czym polega marketing rekomendacji i jakie przynosi korzyści?
marketing internetowy

Na czym polega marketing rekomendacji i jakie przynosi korzyści?

Mnóstwo biznesów e-commerce i firm świadczących różnorodne usługi walczy o zainteresowanie potencjalnych klientów przy wykorzystaniu różnych narzędzi marketingowych i kanałów. Internet, telewizja i media społecznościowe są wręcz przepełnione reklamami licznych produktów czy usług. Przez ten przesyt informacyjny stają się dla odbiorców niewidoczne lub zwyczajnie irytujące. Jak pokazują współcześnie prowadzone w tym kierunku badania, reklamy coraz rzadziej wpływają na decyzję konsumentów o zakupie danego towaru, a o wiele częściej odpowiadają za to polecenia przyjaciół, rodziny czy nawet nieznajomych użytkowników Internetu.

Ogromny wpływ rekomendacji

Pozytywne rekomendacje potrafią zaważyć na zakupie konkretnego produktu lub ewentualnym skorzystaniu z usług konkretnej firmy. Należy przy tym pamiętać, że opinie przekazywane ustnie lub znajdujące się w Internecie są mieczem obusiecznym, ponieważ negatywne komentarze mogą bardzo skutecznie odradzić skorzystania z towarów danej marki albo współpracy z konkretną firmą. Dlatego tak ważne jest dbanie o wysokie standardy świadczonych usług poprzez: życzliwe i indywidualne podejście do każdego klienta, szybki czas realizacji zleceń, jasno określone zasady i stosowanie się do nich oraz atrakcyjną ofertę. Niestety nawet najbardziej profesjonalna obsługa i niskie ceny rzadko kiedy są wystarczające w promocji firmy, ponieważ zadowoleni klienci zazwyczaj nie dzielą się opiniami. Jak z doświadczenia wiemy, chętnie zajmują się tym głównie rozczarowani konsumenci, którzy mają potrzebę wyładowania swojej frustracji poprzez opowiedzenie komuś o negatywnych doświadczeniach z daną firmą. Bardzo często grupa usatysfakcjonowanych klientów jest o wiele większa, mimo że nie jest ona aż tak widoczna. Tutaj z pomocą nadchodzi marketing rekomendacji służący zachęceniu tych osób do oceny zakupów czy do podzielenia się wrażeniami z poziomu konkretnych usług.

Czym jest marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji (inaczej marketing polecający) to wykorzystywana przez agencję interaktywną Argonium strategia promocji biznesu, która polega na motywowaniu klientów danego sklepu internetowego lub firmy oferującej inny zakres usług do podzielenia się swoimi wrażeniami z zakupów, itp. Spontaniczne rekomendacje pochodzące z własnej inicjatywy konsumenta są najrzetelniejsze i najbardziej wiarygodne, jednakże na ich uzyskanie nie mamy realnego wpływu (oprócz oczywiście dbania o świadczenie usług na wzorowym poziomie). Dlatego właśnie powstał marketing polecający umożliwiający otrzymanie rekomendacji pozyskanych, które również wzbudzają zaufanie odbiorców, ponieważ pochodzą od "autentycznych" klientów mających wcześniej do czynienia z produktami danej marki lub usługami firmy.

Na czym polega marketing rekomendacji w praktyce?

O ile samo pojęcie "marketingu rekomendacji" jest w zasadzie bardzo jasne, o tyle wykorzystywane w jego ramach strategie wymagają szerszego wyjaśnienia. Marketing polecający może odbywać się różnymi kanałami i przy użyciu rozmaitych narzędzi - jeden i ten sam pozostaje jednak cel podejmowanych działań, czyli zachęcenie klientów do wyrażenia swojej opinii po zakupach bądź skorzystaniu z jakichś usług. Poniżej przedstawiamy przykładowe strategie wykorzystywane w ramach marketingu rekomendacji:

  • tworzenie fanpage'ów i grup tematycznych gromadzących grupę docelową danego biznesu. Przy ich pomocy można na przykład inicjować dyskusję na określony temat, pozostawiając użytkownikom możliwość swobodnej wypowiedzi;
  • wykorzystywanie mailingu, czyli wysyłanie do klientów generowanych automatycznie wiadomości e-mailowych po dokonanych zakupach bądź skorzystaniu z konkretnych usług. Tego rodzaju e-maile zawierają z reguły krótkie i uprzejme podziękowania oraz prośbę o podzielenie się opinią. Ważne jest, aby zawierała ona możliwość nieprzystania na tę zachętę, ponieważ konsumenci nie lubią czuć się przymuszeni do zrobienia czegoś. Mogłoby to przynieść skutek odwrotny od oczekiwanego;
  • wdrożenie w swoim biznesie e-commerce systemu oceny zakupów, który zachęca do wystawienia wybranej ilości gwiazdek (tożsamych z oceną) za konkretne elementy współpracy, np. czas realizacji zlecenia, obsługa klienta, itp.;
  • nagradzanie konsumentów za wyrażenie opinii, np. poprzez udzielenie rabatu na kolejne zakupy.

Zalety marketingu rekomendacji

Marketing rekomendacji niesie liczne korzyści zarówno dla konsumentów, jak i właścicieli firm. Pierwsza wymieniona grup dzięki niemu zyska:

  • dostęp do dużej ilości opinii użytkowników Internetu, które mogą zostać wykorzystane do podjęcia decyzji o danym zakupie lub z jego zrezygnowania. Rzeczywiste doświadczenia klientów korzystających już z danej usługi lub produktu są dużo bardziej miarodajne dla konsumentów niż reklama opracowana przez samego producenta bądź agencję z nim współpracującą;
  • możliwość poznania zalet i wad interesujących użytkowników produktów albo usług;
  • możliwość dyskusji na temat danego produktu (bądź usługi) z osobą, która miała z nim już wcześniej styczność.

Najwięcej jednak korzyści otrzymają przedsiębiorcy wykorzystujący marketing polecający w promocji swojego biznesu. Są to między innymi:

  • możliwość pozyskania nowych klientów niskim kosztem;
  • większa widoczność biznesu i budowanie jego określonego wizerunku w sieci;
  • większa sprzedaż dzięki zainteresowaniu firmą przez nowych klientów zachęconych opiniami innych użytkowników;
  • możliwość otrzymania pozytywnych opinii, które są w pełni autentyczne i wartościowe;
  • zwiększenie wiarygodności biznesu ze względu na możliwość otwartego komentowania oferowanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Konsumenci odnoszą się często nieufnie do firm mających coś do ukrycia, co może na przykład sugerować wyłączenie możliwości komentowania na swojej stronie internetowej.

Umiejętnie realizowany marketing rekomendacji przynosi obopólne korzyści dla właścicieli firm i konsumentów. Jest w pełni etyczny i buduje pozytywny wizerunek marki w sieci. Oczywiście podstawą dla otrzymania pozytywnych rekomendacji jest dbanie o odpowiednie doświadczenia klientów i wzorowy poziom świadczonych usług. Agencja interaktywna Argonium może opracować i wdrożyć skuteczną strategię dla Twojego biznesu w ramach marketingu polecającego.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Na czym polega marketing rekomendacji i jakie przynosi korzyści?
4.4/5 na podstawie 136 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
YouTube
YouTube znalazł swoje stałe miejsce w przestrzeni internetowej. Można na nim znaleźć właściwie wszystko - ulubione piosenki, śmieszne amatorskie filmiki, poradniki, czy pełnometrażowe filmy. Portal ten to jednak nie tylko łatwo dostępna rozrywka, ale też świetne narzędzie do promocji biznesu w sieci.
YouTube znalazł swoje stałe miejsce w przestrzeni internetowej. Można na nim znaleźć właściwie wszystko - ulubione piosenki, śmieszne amatorskie filmiki, poradniki, czy pełnometrażowe filmy. Portal ten to jednak nie tylko łatwo dostępna rozrywka, ale też świetne narzędzie do promocji biznesu w sieci.
02
Audyt SEO
Co to jest audyt SEO? To szczegółowa analiza Twojej strony www pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.
Co to jest audyt SEO? To szczegółowa analiza Twojej strony www pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.
03
Co to jest konwersja w sklepie internetowym ?
W kontekście sklepu internetowego konwersja odnosi się do procesu przekształcania odwiedzających stronę internetową sklepu w klientów dokonujących zakupów. Mierzy się ją poprzez wskaźnik konwersji, który określa procentową liczbę odwiedzających, którzy dokonują zamówienia lub podejmują inne pożądane działania, takie jak zapisanie się do newslettera czy dodanie produktu do koszyka.
W kontekście sklepu internetowego konwersja odnosi się do procesu przekształcania odwiedzających stronę internetową sklepu w klientów dokonujących zakupów. Mierzy się ją poprzez wskaźnik konwersji, który określa procentową liczbę odwiedzających, którzy dokonują zamówienia lub podejmują inne pożądane działania, takie jak zapisanie się do newslettera czy dodanie produktu do koszyka.
04
Pozycjonowanie regionalne
Pozycjonowanie regionalne inaczej nazywane pozycjonowanie lokalne to strategia marketingowa, której celem jest poprawa widoczności i pozycji firmy w wynikach wyszukiwania lokalnych usług lub produktów w określonym obszarze geograficznym.
Pozycjonowanie regionalne inaczej nazywane pozycjonowanie lokalne to strategia marketingowa, której celem jest poprawa widoczności i pozycji firmy w wynikach wyszukiwania lokalnych usług lub produktów w określonym obszarze geograficznym.
05
Co to jest link nofollow
Link "nofollow" to atrybut stosowany w kodzie HTML, który informuje wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, że powinny zignorować dany link podczas indeksowania strony i przepływu wartości PageRank.
Link
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres działań - sklep internetowy. Zagano to firma zajmująca się projektowaniem oraz produkcją wysokogatunkowej odzieży kąpielowej i sportowej o nowoczesnym designie i świetnych walorach użytkowych. Kolekcje strojów kąpielowych Zagano idealnie sprawdzą się u osób aktywnych, które podczas pływania i uprawiania sportu cenią sobie wysoką...

Zakres działań - strona internetowa. ID Point to dystrybutor włoskich mebli i dodatków, dzięki którym aranżowane wnętrza zyskają na luksusowym, a zarazem nowoczesnym charakterze. Architekci pracujący w firmie Id Point pomagają klientom tworzyć koncepcje aranżacyjne poszczególnych wnętrz, do których następnie dobierają...

Zakres działań: hosting strony www. Chema-Elektromet to firma farmaceutyczna, która od ponad 60 lat produkuje produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, które są przeznaczone przede wszystkim dla dermatologów i stomatologów. W swojej pracy Chema-Elektromet wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym ciągle...

Zakres działań - hosting, administracja strony www. Z grupą Cellfast współpracujemy od  ponad 6 lat nad utrzymaniem stabilnego i szybkiego hostingu dla serwisu www oraz utrzymanie/ aktualziację strony www.

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Patkar
Strony www
Realizacja strony www dla hotelu i restauracji Siedlisko Janczar
Siedlisko Janczar
Strony www
Strona www dla producenta urządzeń pakujących
LS Tech
Strony www
Realizacja strony internetowej dla Maxton Design
Maxton Design
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium