Na czym polega marketing rekomendacji i jakie przynosi korzyści?
marketing internetowy

Na czym polega marketing rekomendacji i jakie przynosi korzyści?

Mnóstwo biznesów e-commerce i firm świadczących różnorodne usługi walczy o zainteresowanie potencjalnych klientów przy wykorzystaniu różnych narzędzi marketingowych i kanałów. Internet, telewizja i media społecznościowe są wręcz przepełnione reklamami licznych produktów czy usług. Przez ten przesyt informacyjny stają się dla odbiorców niewidoczne lub zwyczajnie irytujące. Jak pokazują współcześnie prowadzone w tym kierunku badania, reklamy coraz rzadziej wpływają na decyzję konsumentów o zakupie danego towaru, a o wiele częściej odpowiadają za to polecenia przyjaciół, rodziny czy nawet nieznajomych użytkowników Internetu.

Ogromny wpływ rekomendacji

Pozytywne rekomendacje potrafią zaważyć na zakupie konkretnego produktu lub ewentualnym skorzystaniu z usług konkretnej firmy. Należy przy tym pamiętać, że opinie przekazywane ustnie lub znajdujące się w Internecie są mieczem obusiecznym, ponieważ negatywne komentarze mogą bardzo skutecznie odradzić skorzystania z towarów danej marki albo współpracy z konkretną firmą. Dlatego tak ważne jest dbanie o wysokie standardy świadczonych usług poprzez: życzliwe i indywidualne podejście do każdego klienta, szybki czas realizacji zleceń, jasno określone zasady i stosowanie się do nich oraz atrakcyjną ofertę. Niestety nawet najbardziej profesjonalna obsługa i niskie ceny rzadko kiedy są wystarczające w promocji firmy, ponieważ zadowoleni klienci zazwyczaj nie dzielą się opiniami. Jak z doświadczenia wiemy, chętnie zajmują się tym głównie rozczarowani konsumenci, którzy mają potrzebę wyładowania swojej frustracji poprzez opowiedzenie komuś o negatywnych doświadczeniach z daną firmą. Bardzo często grupa usatysfakcjonowanych klientów jest o wiele większa, mimo że nie jest ona aż tak widoczna. Tutaj z pomocą nadchodzi marketing rekomendacji służący zachęceniu tych osób do oceny zakupów czy do podzielenia się wrażeniami z poziomu konkretnych usług.

Czym jest marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji (inaczej marketing polecający) to wykorzystywana przez agencję interaktywną Argonium strategia promocji biznesu, która polega na motywowaniu klientów danego sklepu internetowego lub firmy oferującej inny zakres usług do podzielenia się swoimi wrażeniami z zakupów, itp. Spontaniczne rekomendacje pochodzące z własnej inicjatywy konsumenta są najrzetelniejsze i najbardziej wiarygodne, jednakże na ich uzyskanie nie mamy realnego wpływu (oprócz oczywiście dbania o świadczenie usług na wzorowym poziomie). Dlatego właśnie powstał marketing polecający umożliwiający otrzymanie rekomendacji pozyskanych, które również wzbudzają zaufanie odbiorców, ponieważ pochodzą od "autentycznych" klientów mających wcześniej do czynienia z produktami danej marki lub usługami firmy.

Na czym polega marketing rekomendacji w praktyce?

O ile samo pojęcie "marketingu rekomendacji" jest w zasadzie bardzo jasne, o tyle wykorzystywane w jego ramach strategie wymagają szerszego wyjaśnienia. Marketing polecający może odbywać się różnymi kanałami i przy użyciu rozmaitych narzędzi - jeden i ten sam pozostaje jednak cel podejmowanych działań, czyli zachęcenie klientów do wyrażenia swojej opinii po zakupach bądź skorzystaniu z jakichś usług. Poniżej przedstawiamy przykładowe strategie wykorzystywane w ramach marketingu rekomendacji:

  • tworzenie fanpage'ów i grup tematycznych gromadzących grupę docelową danego biznesu. Przy ich pomocy można na przykład inicjować dyskusję na określony temat, pozostawiając użytkownikom możliwość swobodnej wypowiedzi;
  • wykorzystywanie mailingu, czyli wysyłanie do klientów generowanych automatycznie wiadomości e-mailowych po dokonanych zakupach bądź skorzystaniu z konkretnych usług. Tego rodzaju e-maile zawierają z reguły krótkie i uprzejme podziękowania oraz prośbę o podzielenie się opinią. Ważne jest, aby zawierała ona możliwość nieprzystania na tę zachętę, ponieważ konsumenci nie lubią czuć się przymuszeni do zrobienia czegoś. Mogłoby to przynieść skutek odwrotny od oczekiwanego;
  • wdrożenie w swoim biznesie e-commerce systemu oceny zakupów, który zachęca do wystawienia wybranej ilości gwiazdek (tożsamych z oceną) za konkretne elementy współpracy, np. czas realizacji zlecenia, obsługa klienta, itp.;
  • nagradzanie konsumentów za wyrażenie opinii, np. poprzez udzielenie rabatu na kolejne zakupy.

Zalety marketingu rekomendacji

Marketing rekomendacji niesie liczne korzyści zarówno dla konsumentów, jak i właścicieli firm. Pierwsza wymieniona grup dzięki niemu zyska:

  • dostęp do dużej ilości opinii użytkowników Internetu, które mogą zostać wykorzystane do podjęcia decyzji o danym zakupie lub z jego zrezygnowania. Rzeczywiste doświadczenia klientów korzystających już z danej usługi lub produktu są dużo bardziej miarodajne dla konsumentów niż reklama opracowana przez samego producenta bądź agencję z nim współpracującą;
  • możliwość poznania zalet i wad interesujących użytkowników produktów albo usług;
  • możliwość dyskusji na temat danego produktu (bądź usługi) z osobą, która miała z nim już wcześniej styczność.

Najwięcej jednak korzyści otrzymają przedsiębiorcy wykorzystujący marketing polecający w promocji swojego biznesu. Są to między innymi:

  • możliwość pozyskania nowych klientów niskim kosztem;
  • większa widoczność biznesu i budowanie jego określonego wizerunku w sieci;
  • większa sprzedaż dzięki zainteresowaniu firmą przez nowych klientów zachęconych opiniami innych użytkowników;
  • możliwość otrzymania pozytywnych opinii, które są w pełni autentyczne i wartościowe;
  • zwiększenie wiarygodności biznesu ze względu na możliwość otwartego komentowania oferowanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Konsumenci odnoszą się często nieufnie do firm mających coś do ukrycia, co może na przykład sugerować wyłączenie możliwości komentowania na swojej stronie internetowej.

Umiejętnie realizowany marketing rekomendacji przynosi obopólne korzyści dla właścicieli firm i konsumentów. Jest w pełni etyczny i buduje pozytywny wizerunek marki w sieci. Oczywiście podstawą dla otrzymania pozytywnych rekomendacji jest dbanie o odpowiednie doświadczenia klientów i wzorowy poziom świadczonych usług. Agencja interaktywna Argonium może opracować i wdrożyć skuteczną strategię dla Twojego biznesu w ramach marketingu polecającego.

Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Jakie płatności występują w sklepach internetowych?
Sklepy internetowe oferują różnorodne metody płatności, aby umożliwić klientom wygodne i bezpieczne dokonywanie transakcji online.
Sklepy internetowe oferują różnorodne metody płatności, aby umożliwić klientom wygodne i bezpieczne dokonywanie transakcji online.
02
Filtry google
Pozycja twojej strony spadła w wynikach wyszukiwania, a ruch organiczny zmniejszył się nieoczekiwanie? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google obciążyło Cię karą za niestosowanie się do zasad wyszukiwarki Google. Dla nas nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. W Argonium sprawdzimy, czy na twoją stronę został nałożony filtr, a jeśli tak się stało to znajdziemy przyczynę i ją usuniemy.
Pozycja twojej strony spadła w wynikach wyszukiwania, a ruch organiczny zmniejszył się nieoczekiwanie? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google obciążyło Cię karą za niestosowanie się do zasad wyszukiwarki Google. Dla nas nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. W Argonium sprawdzimy, czy na twoją stronę został nałożony filtr, a jeśli tak się stało to znajdziemy przyczynę i ją usuniemy.
03
Co to jest sklep internetowy ?
Sklep internetowy, znany również jako sklep online lub e-sklep, to platforma internetowa, na której przedsiębiorstwo sprzedaje swoje produkty lub usługi bezpośrednio klientom za pośrednictwem Internetu.
Sklep internetowy, znany również jako sklep online lub e-sklep, to platforma internetowa, na której przedsiębiorstwo sprzedaje swoje produkty lub usługi bezpośrednio klientom za pośrednictwem Internetu.
04
Co to jest strona produktowa?
Strona produktowa to konkretna strona internetowa, która jest poświęcona prezentacji i promocji konkretnego produktu lub usługi. Jest to miejsce, gdzie można przedstawić szczegółowe informacje na temat produktu, jego cech, korzyści, zastosowań oraz innych istotnych informacji, które mogą pomóc potencjalnym klientom w podjęciu decyzji zakupowej.
Strona produktowa to konkretna strona internetowa, która jest poświęcona prezentacji i promocji konkretnego produktu lub usługi. Jest to miejsce, gdzie można przedstawić szczegółowe informacje na temat produktu, jego cech, korzyści, zastosowań oraz innych istotnych informacji, które mogą pomóc potencjalnym klientom w podjęciu decyzji zakupowej.
05
Pozycjonowanie Long tail
Pozycjonowanie long tail (pozycjonowanie długi ogon / pozycjonowanie szerokie) to sposób promocji nazywany również metodą długiego ogona. Polega ona na używaniu wielowyrazowych, złożonych fraz, których celem jest zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających stronę www.
Pozycjonowanie long tail (pozycjonowanie długi ogon / pozycjonowanie szerokie) to sposób promocji nazywany również metodą długiego ogona. Polega ona na używaniu wielowyrazowych, złożonych fraz, których celem jest zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających stronę www.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres dziłań - treści na strony www. Bispol to rodzinna firma, która od 1993 roku produkuje na nowoczesnych liniach produkcyjnych świece zapachowe i bezzapachowe, podgrzewacze, dyfuzory i woski zapachowe, wkłady oraz znicze dystrybuując je na terenie całej Europy.

Zakres działań: hosting strony www. Chema-Elektromet to firma farmaceutyczna, która od ponad 60 lat produkuje produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, które są przeznaczone przede wszystkim dla dermatologów i stomatologów. W swojej pracy Chema-Elektromet wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym ciągle...

Zakres działań - hosting, administracja strony www. Z grupą Cellfast współpracujemy od  ponad 6 lat nad utrzymaniem stabilnego i szybkiego hostingu dla serwisu www oraz utrzymanie/ aktualziację strony www.

Zakres działań: hosting strony www. Van Pur to jedna z największych spółek piwowarskich w Polsce, która w swojej działalności skupia się na budowaniu i wzmacnianiu wizerunku marek regionalnych browarów oraz produkcji oryginalnych opakowań, czyli etykiet dla piw.

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Realizacja strony www dla hotelu i restauracji Siedlisko Janczar
Siedlisko Janczar
Strony www
Realizacja aplikacji edukacyjnej Miasto Zawodów
Miasto zawodów
Strony www
Realizacja strony internetowej TDF Rzeszów
TDF Rzeszów
Strony www
realizacja sklepu internetowego akcesoria biurowe
Najlepszy toner
Sklepy online