Marketing rekomendacji, czym różni się od marketingu szeptanego?
marketing internetowy

Marketing rekomendacji, czym różni się od marketingu szeptanego?

Oceny i opinie znajdujące się w Internecie wpływają znacząco na decyzję wielu internautów dotyczącą zakupu danego produktu lub skorzystania z konkretnych usług. Jak wskazują najnowsze badania, liczni konsumenci wierzą im o wiele bardziej niż reklamom tradycyjnym ze względu na bezstronność użytkowników Internetu i utożsamianie ich z "prawdziwymi" osobami mającymi do czynienia z danymi produktami lub firmami. Niestety, o ile rozgoryczeni i niezadowoleni klienci są chętni do dzielenia się swoimi negatywnymi doświadczeniami w celu wyżalenia się, wyładowania frustracji czy pragnienia otrzymania wyrazów współczucia, o tyle usatysfakcjonowane osoby najczęściej pozostawiają swoje odczucia i doświadczenia wyłącznie dla siebie.

 

Pozytywne rekomendacje mogą skutecznie zaciekawić danym produktem, usługą czy też marką duże grono potencjalnych klientów lub utwierdzić w podjętej już decyzji osoby interesujące się danym tematem. Jeśli internauci nie dzielą się nimi z własnej inicjatywy, pochlebne opinie można uzyskać w wyniku podjętych różnych działań przeprowadzanych w ramach marketingu rekomendacji, który niekiedy błędnie jest utożsamiany z marketingiem szeptanym. Na czym polegają obie te strategie i czym się od siebie różnią?

Na czym polega marketing rekomendacji?

Marketing rekomendacji, nazywany również marketingiem rekomendacyjnym i marketingiem polecającym, polega na motywowaniu konsumentów do podzielenia się swoją oceną i opinią po dokonanych zakupach lub skorzystaniu z usług danej firmy. Wszystkie te komentarze wychodzą spod pióra klientów mających rzeczywistą styczność z firmą (produktem, usługą, itp.), którzy są jedynie zachęcani do ich napisania poprzez różnego rodzaju narzędzia marketingowe.

W agencji interaktywnej Argonium specjalizujemy się w profesjonalnym marketingu rekomendacji, stosując do tego celu wyłącznie etyczne działania. Mogą to być między innymi:

  • wprowadzenie automatycznie generowanych e-maili wysyłanych do klientów po dokonaniu zakupów lub skorzystaniu z usług danej firmy, które zawierają krótkie podziękowania i uprzejmą prośbę dotyczącą podzielenia się swoją opinią,
  • tworzenie fanpage'ów czy grup tematycznych zrzeszających członków grupy docelowej firmy (jak również zachęcanie do dyskusji oraz jej rozpoczynanie),
  • zastosowanie w sklepie on-line systemu dedykowanego ocenie zakupów, np. poprzez wykorzystanie gwiazdek odpowiadających swą ilością pięciostopniowej skali ocen;
  • wprowadzenie promocji, rabatu czy gratisu dla osób, które podzieliły się swoją opinią na stronie sklepu internetowego.

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany, nazywany także buzz marketingiem, jest współcześnie chętnie wykorzystywanym narzędziem promowania biznesu w Internecie polegającym na zachęcaniu klientów (zarówno potencjalnych, jak i tych mających już styczność z daną firmą) do publikowania opinii i komentarzy na jej temat. Marketing szeptany może być realizowany za pośrednictwem różnych kanałów, jak np. sklepy internetowe, fora internetowe, portale branżowe czy media społecznościowe, czym zajmujemy się między innymi w agencji interaktywnej Argonium. Piszemy wyłącznie pozytywne opinie wyglądające na naturalne lub zadajemy pytania inicjujące dyskusję na określony temat. Podjęte przez nas działania opierają się wyłącznie na etycznych praktykach służących promocji danego biznesu w sieci i kreowania jego pozytywnego wizerunku - nie wypowiadamy się negatywnie o konkurencyjnych firmach i nie atakujemy negatywnych opinii. Publikowane przez nas pozytywne komentarze mają za zadanie stworzyć wartościowy "szum" wokół współpracującej z nami firmy, który zachęci innych użytkowników Internetu do włączenia się do dyskusji.

Czym się różni marketing rekomendacji od marketingu szeptanego?

Marketing rekomendacji i marketing szeptany nie odnoszą się do jednakowego rodzaju podejmowanych działań, mimo że łączy je wspólny cel. Oba te narzędzia współczesnego marketingu bazują na opiniach publikowanych w Internecie na temat danej firmy, produktu czy usługi. Różnią je jednak środki wykorzystywane do realizacji założonego celu, czyli zwiększenia sprzedaży, zbudowania pozytywnego wizerunku marki w sieci i zdobycia grona nowych klientów. W przypadku marketingu rekomendacji autorami wszystkich napisanych opinii są konsumenci rzeczywiście mający wcześniej styczność z danym biznesem, którzy zostali zmotywowani do podzielenia się nimi przy pomocy różnych, w pełni etycznych praktyk (np. wysłania e-maila z prośbą o ocenę). W ramach marketingu szeptanego autorami wypowiedzi mogą być różne osoby - zarówno klienci, jak i zatrudnieni do tego celu pracownicy. Odpowiednio zastosowane oba omawiane narzędzia przynoszą założone rezultaty i są w pełni etyczne.

Jeśli zastanawiasz się nad wykorzystaniem marketingu rekomendacji lub marketingu szeptanego w promocji Twojego biznesu, doświadczeni pracownicy zatrudnieni w agencji interaktywnej Argonium mogą opracować dla Ciebie indywidualną strategię i umiejętnie ją wdrożyć. Przed skorzystaniem z usług danej firmy mnóstwo konsumentów sugeruje się właśnie opiniami, dlatego warto podjąć działania w celu ich uzyskania.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Marketing rekomendacji, czym różni się od marketingu szeptanego?
4.2/5 na podstawie 138 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Co to jest Captcha?
Captcha, co jest skrótem od "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" (Całkowicie Zautomatyzowany Publiczny Test Turinga, pozwalający odróżnić Komputery od Ludzi), to system zabezpieczeń używany w celu odróżnienia ludzkich użytkowników od botów.
Captcha, co jest skrótem od
02
Co to jest link nofollow
Link "nofollow" to atrybut stosowany w kodzie HTML, który informuje wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, że powinny zignorować dany link podczas indeksowania strony i przepływu wartości PageRank.
Link
03
Co to są social media?
Social media, po polsku znane jako media społecznościowe, to platformy internetowe i aplikacje, które umożliwiają użytkownikom tworzenie, udostępnianie i interakcję z treściami oraz nawiązywanie kontaktów z innymi użytkownikami. Te platformy są wykorzystywane do komunikacji, dzielenia się informacjami, zawierania znajomości, a także do budowania społeczności online.
Social media, po polsku znane jako media społecznościowe, to platformy internetowe i aplikacje, które umożliwiają użytkownikom tworzenie, udostępnianie i interakcję z treściami oraz nawiązywanie kontaktów z innymi użytkownikami. Te platformy są wykorzystywane do komunikacji, dzielenia się informacjami, zawierania znajomości, a także do budowania społeczności online.
04
Co to jest WCAG 2.1?
WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines 2.1) to zestaw wytycznych opracowanych przez organizację World Wide Web Consortium (W3C). Mają one na celu zapewnienie dostępności treści internetowych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines 2.1) to zestaw wytycznych opracowanych przez organizację World Wide Web Consortium (W3C). Mają one na celu zapewnienie dostępności treści internetowych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
05
Jakie formy dostawy są w sklepach internetowych ?
Sklepy internetowe oferują różne formy dostawy, aby zapewnić klientom wygodną i efektywną dostawę zamówionych produktów.
Sklepy internetowe oferują różne formy dostawy, aby zapewnić klientom wygodną i efektywną dostawę zamówionych produktów.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres działań - strona internetowa. Meble.pl to nowoczesny sklep internetowy, którego asortyment składa się ze stylowych, praktycznych, a zarazem wysokojakościowych mebli oraz wyposażenia wnętrz. W bogatej ofercie sklepu internetowego dostępne są meble, dzięki którym zaaranżujesz swoje wymarzone wnętrze. Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich...

Zakres działań - strona internetowa. ID Point to dystrybutor włoskich mebli i dodatków, dzięki którym aranżowane wnętrza zyskają na luksusowym, a zarazem nowoczesnym charakterze. Architekci pracujący w firmie Id Point pomagają klientom tworzyć koncepcje aranżacyjne poszczególnych wnętrz, do których następnie dobierają...

Zakres działań - hosting, administracja strony www. Z grupą Cellfast współpracujemy od  ponad 6 lat nad utrzymaniem stabilnego i szybkiego hostingu dla serwisu www oraz utrzymanie/ aktualziację strony www.

Zakres działań: hosting strony www. Van Pur to jedna z największych spółek piwowarskich w Polsce, która w swojej działalności skupia się na budowaniu i wzmacnianiu wizerunku marek regionalnych browarów oraz produkcji oryginalnych opakowań, czyli etykiet dla piw.

Stworzyliśmy nowoczesną i funkcjonalną stronę internetową dla niepublicznego przedszkola Akademia Małych Odkrywców w Rzeszowie, która doskonale oddaje unikalny charakter tego miejsca. Nasz zespół poświęcił szczególną uwagę każdemu detlowi, aby strona była intuicyjna, estetyczna i idealnie dopasowana do potrzeb zarówno rodziców, jak i dzieci.

Marka ITALMEBLE obecna jest w branży eleganckich mebli, oświetlenia, dodatków i wyposażenia wnętrz od kilkunastu lat. Firma oferuje kolekcje mebli, które łączą tradycję i innowację, piękno i funkcjonalność, a także dbałość o szczegóły i spójność elementów. Produkty Italmeble charakteryzują się oryginalnym charakterem i są wykonane z modnych, szlachetnych...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Realizacja strony www dla hotelu i restauracji Siedlisko Janczar
Siedlisko Janczar
Strony www
Strona produktowa piwa rzemieślniczego
Browar Janczar
Strony www
Lwowski Baciar
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium