Zakres działań - strona www. White Sails Solina to ośrodek wypoczynkowy nad Jeziorem Solińskim, w którym można zarezerwować nocleg, skorzystać z oferty SPA, a także spróbować przepysznych dań w dwóch restauracjach z widokiem na przepiękny krajobraz. 1 W White Sails Solina można odpocząć od codzienności i podarować sobie chwilę...
Czym jest marketing rekomendacji?
Współcześnie mamy do czynienia z przesytem reklam znajdujących się w Internecie, social mediach czy w telewizji. Z tego powodu duża grupa osób po prostu je ignoruje lub traktuje je jako irytujący spam. W jaki sposób można zatem dotrzeć do grona potencjalnych klientów i zachęcić ich do zakupu proponowanych produktów? Odpowiedzią na to pytanie jest właśnie marketing rekomendacji. Prowadzone od lat badania pokazują, że konsumenci o wiele chętniej korzystają z usług firm lub kupują towary w sklepach internetowych polecanych przez bliskie im osoby. Dzieje się tak, ponieważ opinie znajomych lub rodziny wydają się odbiorcom wiarygodniejsze niż reklamy. Ogólnie pozytywne opinie "prawdziwych" osób (również te na forach internetowych, itp.) wzbudzają duże zaufanie i często wpływają na decyzję zakupu danego produktu.
Niestety użytkownicy Internetu o ile chętnie dzielą się negatywnymi doświadczeniami i niezadowoleniem z usług danej firmy lub użytkowania konkretnego produktu, to zwykle pozytywne opinie i rekomendacje pozostawiają wyłącznie dla siebie. Dlatego właśnie powstał w pełni etyczny i skuteczny marketing rekomendacyjny, który służy motywowaniu konsumentów do dzielenia się swoimi wrażeniami z zakupów czy korzystania z usług danej firmy. Czym właściwie jest i na czym polega marketing rekomendacji? Jakie korzyści przynosi markom?
Marketing rekomendacji - czym jest?
Marketing rekomendacji jest inaczej nazywany marketingiem polecającym, ponieważ opiera się na prawdziwych opiniach zadowolonych klientów. Najprościej rzecz ujmując, marketing rekomendacji możemy traktować jako wszelkie działania mające na celu skłonienie konsumentów do podzielenia się swoimi doświadczeniami z zakupów w danym sklepie czy korzystania z usług konkretnej firmy. Należy oczywiście pamiętać, że opinie te pochodzą od "prawdziwych" osób mogących mieć różne wrażenia dotyczące interesujących nas produktów lub współpracy z daną firmą. Podstawą dla możliwości uzyskania pozytywnych rekomendacji od klientów jest zatem dbanie o najwyższe standardy oferowanych usług, na które mogą się między innymi składać: profesjonalna i życzliwa obsługa klientów, terminowy czas realizacji zamówień, świetny i zróżnicowany asortyment, precyzyjnie określone zasady współpracy oraz korzystne ceny w stosunku do jakości oferowanych towarów. Na marketing rekomendacji mogą składać się różne działania realizowane na przykład poprzez social media czy mailing. Doświadczeni pracownicy agencji Argonium bardzo chętnie podpowiedzą Ci różne możliwości i jednocześnie podejmą się ich wdrożenia.
Jakie są rodzaje rekomendacji klientów?
Opinie zadowolonych klientów stanowią świetne narzędzie marketingowe służące do pozyskiwania nowych. Z doświadczenia jednak wiemy, że usatysfakcjonowani konsumenci bardzo rzadko sami z siebie dzielą się swoimi wrażeniami w Internecie. O wiele częściej robią to rozczarowani klienci posiadający w ich mniemaniu, jak również całkowicie uzasadnione, negatywne doświadczenia ze współpracy z daną firmą. Dlatego też coraz więcej sklepów internetowych oraz firm świadczących inny zakres usług wykorzystuje marketing rekomendacji mający na celu zachęcenie klientów do oceny poziomu obsługi i podzielenia się swoimi wrażeniami. Możemy zatem wyróżnić dwa rodzaje poleceń klientów uzyskanych spontanicznie (czyli bez udziału pracowników danej firmy) lub dzięki podjętym działaniom w tym kierunku:
- spontaniczna rekomendacja klienta - ten rodzaj pozytywnej opinii pochodzi od samego konsumenta, który spontanicznie i z własnej inicjatywy poleca w swoim bliskim otoczeniu lub w Internecie daną firmę bądź produkty cenionej przez niego marki. Ten typ rekomendacji jest najskuteczniejszy i najbardziej wiarygodny, ponieważ pochodzi z całkowicie szczerych intencji oraz autentycznego zadowolenia.
- rekomendacja pozyskana - ten rodzaj opinii klientów również jest jak najbardziej autentyczny i wzbudza zaufanie wśród odbiorców. Ten typ polecenia nie pochodzi jednak z własnej inicjatywy konsumenta, a został uzyskany w wyniku podjętych działań realizowanych w ramach marketingu rekomendacji. Rekomendacje pozyskane są wiarygodne i miarodajne, ponieważ zachęceni do tego klienci dzielą się swoimi rzeczywistymi doświadczeniami z zakupów w danym sklepie lub korzystania z usług konkretnej firmy.
Marketing rekomendacji - jak można pozyskać opinie klientów?
Działania podejmowane przez agencję interaktywną w ramach marketingu rekomendacji mogą być realizowane różnymi kanałami, np. przy wykorzystaniu siły mediów społecznościowych czy przekazu ustnego. Przykładem strategii przeprowadzanej w celu zmotywowania konsumentów do dzielenia się opiniami na temat firmy jest założenie jej fanpage'u (albo grupy tematycznej na Facebooku) i inicjowanie przy jej wykorzystaniu dyskusji na temat danych produktów lub usług. Często praktykowanym przez sklepy internetowe rozwiązaniem jest wprowadzenie systemu ocen zakupów. Dzięki niemu klienci, którzy nie zrobiliby tego z własnej inicjatywy, zdecydują się na podzielenie swoimi pozytywnymi wrażeniami. Kolejną możliwością jest wykorzystywanie mailingu polegającego na wysyłaniu do klientów wiadomości e-mailowych z podziękowaniami za zakupy (albo skorzystanie z usług) oraz zachętą do wyrażenia opinii na ich temat.
Jeśli jesteś zainteresowany wykorzystaniem marketingu polecającego w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej marki, nie musisz samodzielnie zajmować się opracowywaniem strategii i jej realizacją. Specjaliści pracujący w agencji interaktywnej Argonium mogą podjąć się wdrożenia omawianych w powyższym artykule działań, korzystając jedynie z etycznych i skutecznych rozwiązań.