Filtry google
Filtry ręczne
Nałożenie filtra ręcznego przez Google sprawdzimy najprościej poprzez zalogowanie się do Google Search Console. W narzędziu tym należy sprawdzić powiadomienia. Jeśli znajdziemy w nich informację o tym, że zostały podjęte działania ręczne będziemy mieć pewność, że aktualna sytuacja strony jest wynikiem działania filtra, a nie innych czynników. Treść powiadomienia wskaże nam dodatkowo powód, za jaki strona otrzymała karę, oraz czy dotyczy ona całej witryny, czy tylko poszczególnych podstron.
Wyciąganie strony z ręcznego filtra, wymaga wykonania wszystkich zmian, aby strona była zgodna z wytycznymi Google. Jeśli przyczyną nałożenia filtra są niewłaściwe linki, które kierują do witryny, należy je wszystkie przeanalizować i sprawdzić, które z nich mogły spowodować nałożenie filtra. Aby się ich pozbyć, należy zwrócić się do właścicieli serwisów, na których się znajdują z prośbą o usunięcie. Jeśli jednak nie będzie to możliwe, warto skorzystać z narzędzia Disavow Links, dzięki któremu można się zrzec linków. Filtry nakładane są nie tylko za linki przychodzące, ale również za wychodzące, dlatego je też trzeba dokładnie sprawdzić. Należy również zwrócić uwagę, aby każdy z linków reklamowych oznaczony był atrybutem nofollow. W sytuacji, gdy Google ukarało nas za nadmierną optymalizację, sprawdźmy przede wszystkim treści na stopnie pod kątem keyword stuffing, czyli nadmiernego nasycenia słowami kluczowymi.
Po przeprowadzeniu wszystkich działań mamy dwie opcje. Pierwsza z nich, to zaczekanie aż filtr samoistnie wygaśnie. Czas oczekiwania może wynieść jednak nawet kilkanaście miesięcy, dlatego jeśli chcemy poprawić sytuację witryny szybciej, musimy napisać prośbę o ponowne jej rozpatrzenie. W prośbie musi zostać zawarta informacja w jaki sposób strona naruszyła zasady oraz jakie kroki podjęto w kierunku zmian. Czas oczekiwania na odpowiedź wynosi około 7-30 dni, a w przypadku pozytywnego odzewu po około tygodniu będą widoczne pierwsze efekty związane ze zdjęciem filtra.
Filtry algorytmiczne
Filtry algorytmiczne nakładane są na strony automatycznie. W sytuacji, gdy powiadomienia nie wskazują na wszczęcie ręcznych działań, a pozycja i statystyki idą nieoczekiwanie w dół, prawdopodobnie Google nałożyło karę algorytmiczną. Nie można w tym przypadku napisać prośby o ponowne rozpatrzenie strony. W przypadku filtrów automatycznych, potrzebna będzie cała historia działań, jakie w ostatnim czasie zostały wykonane w obrębie strony i poza nią. Dzięki temu zdiagnozujemy powód kary i podejmiemy odpowiednie działania, które pomogą rozwiązać problem. Po wprowadzeniu wszystkich zmian trzeba zaczekać, aż zostaną zaindeksowane.