Archetypy marki - co warto wiedzieć?
marketing internetowy

Archetypy marki - co warto wiedzieć?

Markę coraz częściej traktuje się jako osobowość zbliżoną do charakteru człowieka, dzięki czemu odbiorcy mogą łatwiej się z nią utożsamiać, zgadzać z jej wartościami i wyrażać podobny stosunek do rzeczywistości. Ta antropomorfizacja firm okazuje się przydatna nie tylko w odniesieniu do nawiązania relacji marki z odbiorcą, ale też w obieraniu kierunku kampanii reklamowej i strategii marketingowej oraz przy budowie brandingu biznesu. Wymienione kwestie są niezwykle ważne dla efektów sprzedażowych i kreowania spójnego wizerunku marki, w czym może Twojej firmie pomóc agencja interaktywna Argonium. Jeśli jednak wolisz zająć się tym samodzielnie, podpowiadamy, czym jest archetyp marki i dlaczego warto się nim posługiwać.

Archetypy marki - czym są i skąd się wywodzą?

Archetypy we współczesnym marketingu możemy definiować w zasadzie identycznie jak te wykorzystywane w XX-wiecznej psychologii przez Carla Gustava Junga. Ta jungowska koncepcja została wykorzystana względem firm przez Carol S. Pearson i Margaret Mark. Archetypy to pewne uniwersalne wzorce osobowości, postaw, zachowań i skojarzeń, które wynikają z legend oraz mitów - są ogólnie zakorzenione w kulturze. W odniesieniu do firm można zatem określić je jako typy osobowości, których wszystkie działania motywowane są odmiennymi pragnieniami. Do głównych ich motywatorów należą: niezależność, przynależność, władza i stabilność.

Jak prawidłowo przypisać marce archetyp?

Aby móc właściwie określić archetyp marki, najpierw powinno się z nimi wszystkimi zapoznać. Archetyp marki ukazuje jej wartości, cechy charakteru, postawy, cele oraz obawy, z którymi identyfikują się konsumenci. Dlatego też przede wszystkim należy ustalić, kim jest nasza grupa docelowa. Inna osobowość przemówi do różnych grup odbiorców, których cechują różnorodne postawy wobec otaczającego świata, siebie samych oraz innych ludzi. W skład 12 archetypów marki wchodzą: Mędrzec, Kochanek, Czarodziej/Magik, Błazen/Głupiec, Towarzysz, Buntownik, Twórca, Niewinny/Uczciwy, Opiekun, Władca, Odkrywca oraz Bohater. Jeśli zastanawiasz się nad tym, którym typem osobowości jest Twoja marka, zapoznaj się z nimi bliżej lub skorzystaj z usług agencji interaktywnej Argonium wykorzystującej archetyp przy budowie identyfikacji wizualnej firm.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Archetypy marki - co warto wiedzieć?
4.7/5 na podstawie 133 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Co to jest Breadcrumbs
Breadcrumbs (tłumaczone jako "okruszki strony www") to element nawigacji na stronach internetowych, który informuje użytkownika o aktualnej lokalizacji na stronie w kontekście hierarchii jej struktury. Jest to rodzaj ścieżki, która przedstawia użytkownikowi ścieżkę, którą podążył, aby dotrzeć do aktualnej strony lub sekcji.
Breadcrumbs (tłumaczone jako
02
Co to jest pozycjonowanie Black SEO
Pozycjonowanie "Black SEO" to praktyka manipulowania i oszukiwania algorytmów wyszukiwarek internetowych w celu osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie
03
Pozycjonowanie Long tail
Pozycjonowanie long tail (pozycjonowanie długi ogon / pozycjonowanie szerokie) to sposób promocji nazywany również metodą długiego ogona. Polega ona na używaniu wielowyrazowych, złożonych fraz, których celem jest zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających stronę www.
Pozycjonowanie long tail (pozycjonowanie długi ogon / pozycjonowanie szerokie) to sposób promocji nazywany również metodą długiego ogona. Polega ona na używaniu wielowyrazowych, złożonych fraz, których celem jest zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających stronę www.
04
Opisy kategorii w sklepie internetowym
Opisy kategorii w sklepie internetowym to tekstowe przedstawienia poszczególnych sekcji lub działów sklepu, które grupują podobne lub powiązane ze sobą produkty.
Opisy kategorii w sklepie internetowym to tekstowe przedstawienia poszczególnych sekcji lub działów sklepu, które grupują podobne lub powiązane ze sobą produkty.
05
Co to jest aplikacja b2c
Aplikacja B2C (Business-to-Consumer) to aplikacja komputerowa lub mobilna, która jest przeznaczona do bezpośredniego użytku przez konsumentów indywidualnych.
Aplikacja B2C (Business-to-Consumer) to aplikacja komputerowa lub mobilna, która jest przeznaczona do bezpośredniego użytku przez konsumentów indywidualnych.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zakres działan - strona internetowa. Szklane Tarasy to jeden z rzeszowskich deweloperów, który ze względu na swoje wieloletnie doświadczenie ma na swoim koncie ogromną ilość zrealizowanych inwestycji mieszkaniowych oraz kompleksów wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Mieszkania projektowane, a następnie realizowane przez dewelopera...

Zakres dziłań - treści na strony www. Bispol to rodzinna firma, która od 1993 roku produkuje na nowoczesnych liniach produkcyjnych świece zapachowe i bezzapachowe, podgrzewacze, dyfuzory i woski zapachowe, wkłady oraz znicze dystrybuując je na terenie całej Europy.

Zakres działań - strona internetowa. Meble.pl to nowoczesny sklep internetowy, którego asortyment składa się ze stylowych, praktycznych, a zarazem wysokojakościowych mebli oraz wyposażenia wnętrz. W bogatej ofercie sklepu internetowego dostępne są meble, dzięki którym zaaranżujesz swoje wymarzone wnętrze. Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich...

Zakres działań: hosting strony www. Van Pur to jedna z największych spółek piwowarskich w Polsce, która w swojej działalności skupia się na budowaniu i wzmacnianiu wizerunku marek regionalnych browarów oraz produkcji oryginalnych opakowań, czyli etykiet dla piw.

Stworzyliśmy nowoczesny sklep internetowy, który cechuje się intuicyjną nawigacją i przyjaznym interfejsem użytkownika. Klienci mogą szybko i łatwo znaleźć interesujące produkty, korzystając z zaawansowanych filtrów wyszukiwania. Dzięki wysokiej jakości zdjęciom i szczegółowym opisom, użytkownicy mają pełen wgląd w oferowane produkty, co ułatwia im podejmowanie...

Stworzyliśmy nowoczesną i funkcjonalną stronę internetową dla niepublicznego przedszkola Akademia Małych Odkrywców w Rzeszowie, która doskonale oddaje unikalny charakter tego miejsca. Nasz zespół poświęcił szczególną uwagę każdemu detlowi, aby strona była intuicyjna, estetyczna i idealnie dopasowana do potrzeb zarówno rodziców, jak i dzieci.

Marka ITALMEBLE obecna jest w branży eleganckich mebli, oświetlenia, dodatków i wyposażenia wnętrz od kilkunastu lat. Firma oferuje kolekcje mebli, które łączą tradycję i innowację, piękno i funkcjonalność, a także dbałość o szczegóły i spójność elementów. Produkty Italmeble charakteryzują się oryginalnym charakterem i są wykonane z modnych, szlachetnych...

CARPATHIA CONSULTING GROUP istnieje na rynku od 2009 roku i cieszy się uznaniem jako ceniony partner w dziedzinie pozyskiwania środków. Bogate doświadczenie oraz ekspertyza, są owocem wieloletniej pracy  założyciela, Piotra Fularza, oraz zgranego zespołu CCG, który aktywnie działa w tej sferze od 2003 roku. Firma stanowi bezsporne centrum kompetencji w obszarze...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
konfigurator online kostki brukowej
Konfigurator kostki
Konfiguratory
Whiteberg
Strony www
Realizacja sklepu internetowego Artelito
Artelito
Sklepy online
Strona www dla producenta mebli tapicerowanych ELTAP
Eltap
Strony www
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium