Archetypy marki - co warto wiedzieć?
marketing internetowy

Archetypy marki - co warto wiedzieć?

Markę coraz częściej traktuje się jako osobowość zbliżoną do charakteru człowieka, dzięki czemu odbiorcy mogą łatwiej się z nią utożsamiać, zgadzać z jej wartościami i wyrażać podobny stosunek do rzeczywistości. Ta antropomorfizacja firm okazuje się przydatna nie tylko w odniesieniu do nawiązania relacji marki z odbiorcą, ale też w obieraniu kierunku kampanii reklamowej i strategii marketingowej oraz przy budowie brandingu biznesu. Wymienione kwestie są niezwykle ważne dla efektów sprzedażowych i kreowania spójnego wizerunku marki, w czym może Twojej firmie pomóc agencja interaktywna Argonium. Jeśli jednak wolisz zająć się tym samodzielnie, podpowiadamy, czym jest archetyp marki i dlaczego warto się nim posługiwać.

Archetypy marki - czym są i skąd się wywodzą?

Archetypy we współczesnym marketingu możemy definiować w zasadzie identycznie jak te wykorzystywane w XX-wiecznej psychologii przez Carla Gustava Junga. Ta jungowska koncepcja została wykorzystana względem firm przez Carol S. Pearson i Margaret Mark. Archetypy to pewne uniwersalne wzorce osobowości, postaw, zachowań i skojarzeń, które wynikają z legend oraz mitów - są ogólnie zakorzenione w kulturze. W odniesieniu do firm można zatem określić je jako typy osobowości, których wszystkie działania motywowane są odmiennymi pragnieniami. Do głównych ich motywatorów należą: niezależność, przynależność, władza i stabilność.

Jak prawidłowo przypisać marce archetyp?

Aby móc właściwie określić archetyp marki, najpierw powinno się z nimi wszystkimi zapoznać. Archetyp marki ukazuje jej wartości, cechy charakteru, postawy, cele oraz obawy, z którymi identyfikują się konsumenci. Dlatego też przede wszystkim należy ustalić, kim jest nasza grupa docelowa. Inna osobowość przemówi do różnych grup odbiorców, których cechują różnorodne postawy wobec otaczającego świata, siebie samych oraz innych ludzi. W skład 12 archetypów marki wchodzą: Mędrzec, Kochanek, Czarodziej/Magik, Błazen/Głupiec, Towarzysz, Buntownik, Twórca, Niewinny/Uczciwy, Opiekun, Władca, Odkrywca oraz Bohater. Jeśli zastanawiasz się nad tym, którym typem osobowości jest Twoja marka, zapoznaj się z nimi bliżej lub skorzystaj z usług agencji interaktywnej Argonium wykorzystującej archetyp przy budowie identyfikacji wizualnej firm.

autor
Autor artykułu
Oskar Szczepański
Specjalista od marketingu internetowego, socialmedia
Napisz do mnie
Udostępnij
Oceń artykuł
Archetypy marki - co warto wiedzieć?
4.7/5 na podstawie 133 głosów
Poznaj naszą bazę wiedzy
01
Co to jest link nofollow
Link "nofollow" to atrybut stosowany w kodzie HTML, który informuje wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, że powinny zignorować dany link podczas indeksowania strony i przepływu wartości PageRank.
Link
02
Linkedin
LinkedIn jest rozwiązaniem, które powstało w odpowiedzi na nagłą zmianę rynku pracy, związaną z tym, że obecnie większość rekrutacji odbywa się online. Dotyczy to zwłaszcza branży IT. Portal ten rozwijał się z czasem, a obecnie stał się jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych.
LinkedIn jest rozwiązaniem, które powstało w odpowiedzi na nagłą zmianę rynku pracy, związaną z tym, że obecnie większość rekrutacji odbywa się online. Dotyczy to zwłaszcza branży IT. Portal ten rozwijał się z czasem, a obecnie stał się jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych.
03
Co to jest Anchor tekst
Anchor tekst to klikalny, zazwyczaj podkreślony lub sformatowany tekst, który stanowi hiperłącze (link) do innej strony internetowej lub dokumentu. Wszyscy użytkownicy internetu spotykają się z anchor tekstami, gdy przeglądają strony internetowe, ponieważ są one jednym z podstawowych sposobów nawigacji między stronami.
Anchor tekst  to klikalny, zazwyczaj podkreślony lub sformatowany tekst, który stanowi hiperłącze (link) do innej strony internetowej lub dokumentu. Wszyscy użytkownicy internetu spotykają się z anchor tekstami, gdy przeglądają strony internetowe, ponieważ są one jednym z podstawowych sposobów nawigacji między stronami.
04
Co to jest WebDesign?
Webdesign to proces tworzenia stron internetowych, który obejmuje zarówno aspekty wizualne, jak i funkcjonalność.
Webdesign to proces tworzenia stron internetowych, który obejmuje zarówno aspekty wizualne, jak i funkcjonalność.
05
YouTube
YouTube znalazł swoje stałe miejsce w przestrzeni internetowej. Można na nim znaleźć właściwie wszystko - ulubione piosenki, śmieszne amatorskie filmiki, poradniki, czy pełnometrażowe filmy. Portal ten to jednak nie tylko łatwo dostępna rozrywka, ale też świetne narzędzie do promocji biznesu w sieci.
YouTube znalazł swoje stałe miejsce w przestrzeni internetowej. Można na nim znaleźć właściwie wszystko - ulubione piosenki, śmieszne amatorskie filmiki, poradniki, czy pełnometrażowe filmy. Portal ten to jednak nie tylko łatwo dostępna rozrywka, ale też świetne narzędzie do promocji biznesu w sieci.
Zainteresowany?
Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami i zapytaj o ofertę

Dla kogo pracujemy?

Zarkes działań - strona internetowa. Warszawski Instytut Naczyniowy w Warszawie zajmuje się kompleksowym leczeniem nóg, m.in. żylaków kończyn dolnych, niewydolności żylnej oraz obrzęków tłuszczowych. Klinika Doppler Instytut powstała po to, aby pacjent w jednej placówce mógł otrzymać kompletną pomoc na najwyższym...

Zakres działan - strona internetowa. Szklane Tarasy to jeden z rzeszowskich deweloperów, który ze względu na swoje wieloletnie doświadczenie ma na swoim koncie ogromną ilość zrealizowanych inwestycji mieszkaniowych oraz kompleksów wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Mieszkania projektowane, a następnie realizowane przez dewelopera...

Zakres działań: hosting strony www. Chema-Elektromet to firma farmaceutyczna, która od ponad 60 lat produkuje produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, które są przeznaczone przede wszystkim dla dermatologów i stomatologów. W swojej pracy Chema-Elektromet wykorzystuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym ciągle...

Zakres działań - hosting, administracja strony www. Z grupą Cellfast współpracujemy od  ponad 6 lat nad utrzymaniem stabilnego i szybkiego hostingu dla serwisu www oraz utrzymanie/ aktualziację strony www.

Stworzyliśmy nowoczesną i funkcjonalną stronę internetową dla niepublicznego przedszkola Akademia Małych Odkrywców w Rzeszowie, która doskonale oddaje unikalny charakter tego miejsca. Nasz zespół poświęcił szczególną uwagę każdemu detlowi, aby strona była intuicyjna, estetyczna i idealnie dopasowana do potrzeb zarówno rodziców, jak i dzieci.

Marka ITALMEBLE obecna jest w branży eleganckich mebli, oświetlenia, dodatków i wyposażenia wnętrz od kilkunastu lat. Firma oferuje kolekcje mebli, które łączą tradycję i innowację, piękno i funkcjonalność, a także dbałość o szczegóły i spójność elementów. Produkty Italmeble charakteryzują się oryginalnym charakterem i są wykonane z modnych, szlachetnych...

Firma Mostostal Warszawa S.A. od ponad siedemdziesięciu ośmiu lat funkcjonuje na rynku polskim. Od początku swej działalności prowadziła zrównoważony rozwój i podejmowała się realizacji różnego rodzaju projektów. Wykonywane przez firmę Mostostal Warszawa obiekty obejmują praktycznie każdy sektor budowlany: ogólny, drogowy, przemysłowy,...

LS Tech to firma zajmująca się produkcją maszyn pakujących i systemów do paletyzacji. Dla firmy zaprojektowaliśmy unikalną i spójną identyfikację wizualną. Oryginalne logo i wizytówka pozwoli firmie zdobyć nowych klientów. Dla LS Tech stworzyliśmy również materiały reklamowe, które przygotowaliśmy do...

elipsa elipsa
Poznaj nasze Realizacje
Realizacja strony www dla hotelu i restauracji Siedlisko Janczar
Siedlisko Janczar
Strony www
realizacja sklepu internetowego akcesoria biurowe
Najlepszy toner
Sklepy online
Strona www dla producenta tonerów - DMD Tonery Rzeszów
DMD Tonery
Strony www
Profesjonalna medyczna strona produktowa dla produktu Aftident
Aftident
Strony www
Realizacja sklepu internetowego offstore
Offstore
Sklepy online
Facebook Argonium
Polub nas na Facebook'u
Facebook Argonium