
Wykorzystanie archetypów przy budowie brandingu
Archetypy są coraz częściej wykorzystywane przez agencję interaktywną przy budowie brandingu marki. Można je definiować jako zbiór uniwersalnych wzorców oraz wartości, które są kojarzone z naturą każdego człowieka. Archetypy są obecnie chętnie wykorzystywane w marketingu jako element kształtowania osobowości marki i podawania jej do wiadomości klienta. Archetypy marki służą budowie jej identyfikacji wizualnej i nawiązywaniu relacji z członkami grupy docelowej za sprawą wzbudzania określonych emocji w odbiorcach, którzy identyfikują się z osobowością danej marki, jej pragnieniami oraz przyświecającymi jej wartościami.
Koncepcja archetypów w marketingu
Początków pojęcia "archetypu" można doszukiwać się w koncepcji sformułowanej przez szwajcarskiego psychologa Carla Gustava Junga w 1919 roku, który mówił o istnieniu pewnych uniwersalnych wzorców zachowań oraz odczuć dziedziczonych z pokolenia na pokolenie i składających się na psychikę człowieka. Pojęcie "archetypu" zostało przeniesione na płaszczyznę współczesnego marketingu przez Margaret Mark i Carol S. Pearson w odniesieniu do marki, które traktują archetypy jako uniwersalne wzorce osobowości wpływające na podświadomość potencjalnych klientów poprzez wzbudzanie w nich określonych odczuć, emocji czy skojarzeń. Agencja interaktywna wykorzystuje archetyp przy kształtowaniu spójnego wizerunku marki, przekazując jej potencjalnej grupie docelowej sprecyzowany komunikat odnośnie wartości przyświecających firmie i wpływając na jej podświadomość poprzez wzbudzanie w odbiorcach uwarunkowanych odczuć oraz skojarzeń. Archetypy marki antropomorfizują firmy i przedsiębiorstwa, ponieważ definiują je jako osobowości. W myśl tej koncepcji możesz zadać sobie pytanie "Kim jest Twoja marka?", aby przyporządkować do niej cechy, wartości i emocje kojarzone z konkretnym archetypem.
Archetypy używane przy budowie brandingu
We współczesnym marketingu wyróżnia się 12 archetypów marki, dla których powstania inspiracją była koncepcja jungowska. Są to:
- Archetyp Twórca,
- Archetyp Bohater,
- Archetyp Opiekun,
- Archetyp Niewinny/Uczciwy,
- Archetyp Mędrzec,
- Archetyp Władca,
- Archetyp Odkrywca,
- Archetyp Towarzysz,
- Archetyp Czarodziej/Magik,
- Archetyp Buntownik,
- Archetyp Kochanek,
- Archetyp Błazen/Głupiec.
Wykorzystanie archetypu marki przez agencję interaktywną w budowie jej brandingu pozwala zatem na zilustrowanie sobie jej wizerunku za pomocą wzorcu osobowościowego typowego dla człowieka. Spójność celów, komunikatów i wartości stanowią tutaj klucz do określonego wpływania na podświadomość potencjalnych klientów. Poszczególne archetypy marki można ze sobą oczywiście łączyć, dostosowując je do profilu konkretnego biznesu i przyświecających mu wartości.



