Facebook - serwis społecznościowy o ogromnych możliwościach marketingowych
Facebook stanowi jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi marketingowych, a w połączeniu z Facebook ADS są nierozłączną częścią pracy niejednego specjalisty od social mediów oraz SEM. Każdego miesiąca w Polsce korzysta z tego portalu 15 milionów użytkowników, a aż 12 milionów wchodzi na Facebooka codziennie. Jest to więc świetna baza docelowa i dostęp do potencjalnych Klientów. Facebook oferuje ogromne możliwości nie tylko pod względem formatów reklamowych, ale także sposobów targetowania reklam. Facebook to przede wszystkim budowanie relacji co daje ogromne możliwości firmom do tworzenia swojej marki.
Co to jest Facebook?
Facebook to popularny serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani na nim użytkownicy mogą tworzyć swoje sieci i grupy oraz dzielić się ze sobą wiadomościami oraz zdjęciami. Dodatkowo można na nim korzystać z różnych aplikacji takich jak WhatsApp, Messenger oraz Instagram. Facebook umożliwia użytkownikom łączenie się w celu interakcji i dzielenia się treściami przez internet. Portal ten posiada wiele funkcji, między innymi takich jak: albumy ze zdjęciami, blog, notes, książka adresowa, lista znajomych, grupy użytkowników. Dodatkowo daje swoim użytkownikom wiele możliwości komunikacji i kreowania swojego wizerunku. Można na nim umieszczać nie tylko teksty i obrazy, ale również muzykę czy krótkie filmy rejestrowane chociażby telefonem. Przeciętny użytkownik Facebooka posiada 130 znajomych, w tym medium społecznościowym. Ta liczba pokazuje jak ogromna jest to społeczność. Facebooku jest nieustającą komunikacją z odbiorcami, co pozwala zbudować relacje. Tym samym jest to świetne narzędzie do wykorzystania w promocji firmy. Dzięki stronie na Facebooku czytający mogą dowiedzieć się więcej o danej firmie. Co więcej nie odbierają jej jako wielkiej i niedostępnej korporacji, ale jako przyjazną firmę, którą tworzą ludzie tacy sami jak oni- mający pasję, poczucie humoru i chętnie dzielący się swoimi doświadczeniami. Ponadto profil firmy na Facebooku może skupiać wokół siebie wielu dostawców, producentów, przedstawicieli handlowych, ludzi z podobnych branż, dzięki czemu możesz nawiązać nowe kontakty handlowe.
Jak działa Facebook?
Facebook działa w bardzo prosty sposób. W momencie założenia na nim konta wchodzi się do sieci społecznościowej, która łączy ludzi z innymi ludźmi- przyjaciół, znajomych, rodzinę i partnerów biznesowych. W kontekście prowadzeniem Facebooka firmowego jego działanie opiera się na dialogu z odbiorcami. Kontakt z nimi powinien być prosty i spersonalizowany. Regularne i różnorodne wpisy na Facebooku pozwalają utrzymywać uwagę innych użytkowników tego portalu. Publikacje powinny być urozmaicone zdjęciami, grafikami bądź filmikami, co pozwoli lepiej skupiać uwagę potencjalnych klientów niż same tekstowe wpisy. Dobrą praktyką jest też dodawanie na profilu Facebook - oprócz informacji o firmie, jej produktach czy aktualnie dostępnych promocjach - nowinek i ciekawostek z branży. Dobrze jest też pobudzać odbiorców do dyskusji poprzez zadawanie im pytań i udzielanie odpowiedzi na ich pytania. Odpowiednio prowadzony profil firmy w mediach społecznościowych jest świetnym uzupełnieniem działań promocyjnych danej firmy. Pozwala lepiej poznać Klientów i zbudować z nimi długotrwałe relacje. Przed rozpoczęciem działań promocyjnych na Facebooku warto opracować strategię, która pozwoli w najbardziej optymalny sposób korzystać z możliwości jakie oferuje ten portal.
Jakie działania warto podjąć na Facebooku, by zainteresować i przyciągnąć potencjalnych klientów?
- wstawianie dobrych jakościowo treści oraz filmów i fotografii związanych z branżą, z których użytkownicy Facebooka będą mogli się czegoś dowiedzieć lub nauczyć,
- warto dzielić się linkami do artykułów lub newsów z danej branży,
- tworzenie interakcji z odbiorcami- konkursy, quizy, pytania – angażowanie swoich fanów, sprawia że będą oni chcieli ponownie odwiedzić stronę na Facebooku,
- tworzenie wyjątkowych promocji dla "fanów" strony danej firmy na Facebooku,
- od czasu do czasu warto umieścić na Facebooku coś ciekawego lub śmiesznego co pozwoli spojrzeć na daną firmę od ludzkiej strony i pokażą że pracują w niej ludzie z poczuciem humoru itp.