Instagram - narzędzie do budowania przekazu marketingowego marki
Instagram miał być siecią społecznościową służącą zabawie, polegającej na udostępnianiu zdjęć pomiędzy użytkownikami. Jednak stał się narzędziem, które pozwala zbliżyć się do znanych marek lub osób. Ten portal społecznościowy daje ogromne możliwości promocji firmy w sieci. Z Instagrama dla celów firmowych korzysta już ponad 25 milionów przedsiębiorstw. Każdego dnia ponad 200 milionów użytkowników odwiedza profil co najmniej jednej firmy. Instagram cały czas się rozwija, jego twórcy wciąż wdrażają narzędzia, które pozwalają na lepsze, szybsze i sprawniejsze zarządzanie publikowanymi treściami. Dzięki temu jest to świetne narzędzie do budowania marki w sieci.
Co to jest Instagram?
Instagram jest jednym z kanałów social media. Ten fotograficzny serwis społecznościowy hostingu zdjęć, połączony jest z aplikacją o tej samej nazwie, która umożliwia użytkownikom robienie zdjęć, stosowanie do nich filtrów cyfrowych oraz udostępnianie ich w różnych serwisach społecznościowych. Instagram wchodzi w skład sieci Facebook. Służy do dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo. W odróżnieniu od Facebooka wymaga jednak korzystania ze smartfona. Zamieszczone materiały pojawiają się na utworzonym profilu oraz pod dołączonymi hashtagami. Nazwa Instagram wzięła się z połączenia dwóch słów -instant camera i słowa telegram. Instagram jest aplikacją i portalem internetowym w jednym. Zaletą tej aplikacji internetowej jest ogromna ilość filtrów, dzięki którym zdjęcie może zyskać inne światło i stać się bardziej atrakcyjne dla odbiorcy. Większość użytkowników Instagrama ma mniej niż 35 lat. Oprócz osób nieznanych dzielących się swoim życiem prywatnym z Instagrama korzystają także celebryci oraz różne firmy i marki. Instagrama warto używać do promocji biznesu. Co miesiąc korzysta z niego miliard użytkowników na świecie, a w naszym kraju na Instagramie zarejestrowanych jest 7,5 miliona kont.
Jak działa Instagram?
Instagram działa podobnie jak inne serwisy społecznościowe. Umożliwia wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami poprzez ich obserwowanie, komentowanie ich postów, lajkowanie, tagowanie oraz wysyłanie prywatnych wiadomości. Można na nim też udostępniać czyjeś treści - czyli je repostować. Instagram jako narzędzie do budowania wizerunku oraz wspierania działań marketingowych daje bardzo dużo możliwości dla firm. Treści o charakterze reklamowym są na nim wręcz pożądane przez użytkowników. Działanie Instagrama opiera się na strategii czyli jasno określonych celach i metodach, którymi będą one realizowane. Instagram to prezentacja unikalnego sposobu patrzenia na świat. Działanie na nim polega na kreowaniu i pokazywaniu własnego stylu życia. Na Instagramie najważniejsze są zdjęcia. Użytkownicy Instagrama wolą ilustracje w jasnych tonacjach, z filtrami rozjaśniającymi, preferując raczej błękity aniżeli odcienie czerwieni. Aby uatrakcyjnić prezentowane fotografie warto więc stosować filtry z Instagrama. Można też korzystać z bardziej rozbudowanych aplikacji takich jak Vasco, Afterlight czy Snapseed, w których można znaleźć mnóstwo świetnych efektów i możliwości edycji zdjęć. Działanie Instagrama to także tagowanie. Hashtagi umożliwiają przypisanie zdjęcia do odpowiednich grup tematycznych, a dodatkowo ułatwiają użytkownikom Facebooka znalezienie danego profilu na Instagramie. Najlepiej używać hashtagów ogólnych, które opisują promowany styl życia, a także brandingowych, składających się z nazwy marki lub produktu. Na Instagramie można śledzić hashtagi oraz followować wybrany hashtag i być na bieżąco z publikacjami, które są nim oznaczone. Ta opcja bardzo przydaje się w promocji marki ponieważ umożliwia szybką analizę tego, kto i w jaki sposób wykorzystuje unikalny hashtag lub nazwę firmy. Na Instagramie ważne jest także dodawanie relacji. Instagram Stories jest formatem szczególnie docenianym przez marki i samych użytkowników. Nic dziwnego- relacje dają nieznane wcześniej możliwości na zaangażowanie i dotarcie do fanów. Relacjonowane historie zostały zaprojektowane z myślą o spontanicznym dzieleniu się chwilą, a tym samym dają możliwość pokazania kulis powstawania danej marki. To także sposób na wprowadzenie nowej linii produktów lub promocji.
Jakie funkcje ma Instagram?
- pozwala edytować zdjęcia z użyciem filtrów,
- umożliwia edytowanie zdjęć z użyciem naklejek, oznaczeń, hashtagów, czy rysunków typu GIF,
- pozwala tworzyć kolaże,
- daje możliwość tworzenia i publikowania instastories – czyli historia zdjęć/filmików, która znika po 24 godzinach, ale zapisuje się w relacjach wyróżnionych,
- umożliwia publikowanie zdjęć wraz z opisem,
- pozwala komunikować się z innymi użytkownikami poprzez wiadomości,
- umożliwia komentowanie zdjęć innych użytkowników,
- pozwala na tagowanie czyli oznaczanie hashtagiem) zdjęć, dzięki temu możliwe jest znalezienie profilu konkretnego użytkownika lub marki.